Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt

Reactie

Naam VO (Dr. Marion E. van Brederode)
Plaats Amsterdam
Datum 21 september 2023

Vraag1

Met het wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om in het mbo andere onderwijsactiviteiten dan uren begeleide onderwijstijd of beroepspraktijkvorming aan te bieden. Aangezien er extra ruimte komt voor andere onderwijsactiviteiten vervalt de huidige mogelijkheid om af te wijken van de urennorm. Indien u nu gebruik maakt van de mogelijkheid om af te wijken van de urennorm: bieden de nieuwe regels u voldoende ruimte om het huidige onderwijsprogramma te blijven aanbieden? Zo niet, aan welke extra ruimte zou u behoefte hebben?
Hier heb ik geen reactie op.

Vraag2

Mocht u voor wat betreft de overige onderdelen van het wetsvoorstel willen reageren, dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of te uploaden.
Ik heb een reactie op de verwachte gevolgen per beleidsoptie
''Po- en vo-instellingen kunnen zich met rapportages uit het NCO goed blijven
benchmarken en op basis daarvan werken aan kwaliteitsverbetering.''

Ik heb moeite met het gebruik van de benchmarking (de voorspelde referentiewaarden). Deze kan niet nauwkeurig bepaald worden op schoolniveau en wordt ook niet goed toegelicht in de rapportages. Hier heb ik eerder bijdragen over geschreven.
https://www.scienceguide.nl/2020/12/nationaal-cohortonderzoek-moet-kansenongelijkheid-in-het-onderwijs-anders-meten/
Hier heeft NCO op gereageerd met dat allemaal niet uitmaakt welke achtergrondkenmerken men meeneemt in de berekening voor de voorspelde referentiewaarde.
https://www.scienceguide.nl/2021/01/uitkomst-nationaal-cohortonderzoek-verandert-niet-door-meten-opleidingsniveau-ouders/
Een correlatie van >0,95 op schoolniveau zorgt echter nog steeds voor sterk verschillende voorspellingen voor scholen.
Dat laat ik in dit blog zien met als titel Scholen vergelijken.
https://blog.vvsor.nl/2022/09/scholen-vergelijken/

Verder heb ik moeite met de parameter Leergroei die in deze rapportages gebruikt worden.
https://www.scienceguide.nl/2022/03/de-leergroeiparadox-hogere-leergroei-garandeert-geen-betere-prestaties/
Wat moeten scholen met hun leergroeicijfers?? IS dat goed? Of misschien soms juist niet?

Kortom ik denk dat informatie over de loopbaan van (oud)-leerlingen goed, maar er kan beter nagedacht worden over hoe en wat gecommuniceerd wordt. Niet alles hoeft op volgorde te worden gezet en scholenof vanuit een beperkte set achtergrondkenmerken te worden verklaard / vergeleken.