Aanpassingen Wet luchtvaart
Verkeer
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetswijziging voor van de Wet Luchtvaart. Hierdoor wordt het mogelijk om periodiek aanpassingen te maken aan de Wet luchtvaart. Zo kan het Ministerie rekening houden met nieuwe ontwikkelingen waarop de wet moet worden aangepast.
In dit voorstel voor de wetsaanpassingen gaat het om:
- Een aanpassing die LVNL de wettelijk taak geeft om vliegprocedures te ontwerpen;
- Een aanpassing die mogelijk maakt dat gebieden met beperkingen rondom luchtvaartnavigatiedienstverlening niet alleen meer tijdelijk kunnen zijn;
- Een aanpassing die het mogelijk maakt voor burgers om toegang te krijgen tot bepaalde internationale documenten;
- Een aanpassing die civiel-militaire integratie van luchtverkeersdiensten mogelijk maakt.
- Een handhavingsinstrument dat het mogelijk maakt om ook luchtvaartmaatschappijen te beboeten, en niet meer alleen de piloot.
De aanpassingen zijn onder de volgende titels terug te vinden in de wetstekst:
- Ontwerpen vliegprocedures
- 1ATM
- Bijlagen ICAO
- Vliegbeperking
- Handhavingsinstrument luchtvaartmaatschappijen
Wat is het doel?
- Ontwerpen vliegprocedures: Het verankeren van een wettelijke grondslag om het ontwerpen van vliegprocedures als losse taak bij LVNL te beleggen. Het is namelijk noodzakelijk dat de LVNL deze taak blijft uitvoeren om haar luchtverkeersdienstverleningstaak goed te kunnen blijven doen.
- 1ATM: De militaire luchtverkeersdienstverlening wordt geïntegreerd bij de civiele luchtverkeersdienstverlener LVNL. Dit houdt in dat LVNL betaald moet worden voor het structureel uitvoeren van taken in opdracht van het ministerie van Defensie. Met deze wetswijziging wordt deze betaling (de zogenaamde ‘Rijksbijdrage’) wettelijk vastgesteld.
- Bijlagen ICAO: Mogelijk maken voor het publiek om de bijlagen van ICAO bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Den Haag in te zien.
- Vliegbeperking: Het doel is dat beperkingen met betrekking tot luchtvaartnavigatiedienstverlening niet alleen meer tijdelijk kunnen worden gegeven, maar ook permanent.
- Handhavingsinstrument luchtvaartmaatschappijen: Met deze wijziging kunnen, net als voorheen, bestuurlijke boetes opgelegd worden aan luchtvaartmaatschappijen. Dus niet alleen aan de gezagvoerder persoonlijk.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 17 september via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?