Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam ROC van Twente (Drs. J.H. van der Vegt)
Plaats Hengelo
Datum 28 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Nee, dat geldt allen voor de aanmelddatum. De overige voorstellen zijn in sterke mate strijdig met andere wetgeving (Passend Onderwijs, WEB), voegen daar niets aan toe. Het inschrijvingsrecht voor een opleiding zal leiden tot meer uitval, meer juridische zaken en lasten.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Goed voorstel.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Goed voorstel.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Goed.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Uitermate slecht. Doet geen recht aan huidige intake, voorkomen van onhaalbare keuzes, leidt toemeet uitval, teleurstellingen en toename juridische procedures en administratieve last.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Slecht. Wat wordt gedaan is een beslisboom maken voor degenen die intaken en in de diepte sturen vanuit Rijksniveau. Terwijl de intake een veel complexer proces is met deskundigheid van de intaker.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Op het moment dat ik dit schrijf is net volop in de publiciteit de rechterlijke uitspraak over onterechte WOB verzoeken. Het toelatingsrecht zal tot dezelfde effecten leiden. Dit is niet nodig. Mijn ervaring is dat zorgvuldig wordt gekeken wat de beste plek is voor een student. De kracht van een ROC als de onze is dat we er alles aan doen een plek te vinden binnen het ROC voor iedere student. Daarbij moetende de sturing houden op wat we het beste vinden passen.