Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam ROC van Twente (A.E. van den Berg)
Plaats Hengelo(O)
Datum 1 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Slechts ten dele. De Wet op het Passend Onderwijs voorzag al in een zorgvuldiger intake- en aannamebeleid van mbo-instellingen voor specifieke kwetsbare doelgroepen. Een weigering komt in weinig gevallen voor, met name alleen als de veiligheid van andere leerlingen in het geding is of de onschoolbaarheid is aangetoond. MBO-instellingen weigeren wel bij bepaalde niet passende opleidingen maar niet als instituut, omdat er veel alternatieve opleidingsmogelijkheden zijn. Beleid maken op uitzonderingen lijkt mij een slecht idee.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Prima datum. Echter kunnen er omstandigheden zijn dat later aangemeld wordt. Dat is niet te voorkomen.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Prima uitgangspunt.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Prima recht, ervan uitgaande dat het VO voldoende gedaan heeft aan onderzoek. Extra studiekeuzeadviezen zullen wel extra betaald moeten worden door de overheid.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Negatief, zie mijn antwoord bij vraag 1. De gemeente heeft daarnaast ook leerplichtinstrumenten om vo- en mbo-scholen te stimuleren in een goede overstap van de leerling.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Terechte uitzonderingen.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Er is jaren gewerkt aan verbetering van de intakes op mbo-instellingen; ook verder gestimuleerd door de Wet op het Passend onderwijs. Dat de student daar niet op in hoeft te gaan, zal zeer contraproductief gaan werken en uitval bevorderen. Een slecht idee, vooral ook voor de leerling in kwestie, die een goed advies nodig heeft. De gedachte van de Minister dat hiermee het voortijdig schoolverlaten naar beneden zal gaan zal met deze wet niet uit gaan komen.