Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Helicon Opleidingen (dr. ir. A.F. Groen)
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 29 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Nee, ik deel die mening niet. Ik denk zelfs dat met deze wetgeving de overstap voor jongeren moeilijker wordt. De groep jongeren die weet wat ze willen, die heeft geen moeite met vroege/tijdige aanmelding. De jongeren die een keuze moeilijk vinden help je niet met een verplichte vroege aanmelding. Ze zullen zich mogelijk voor meerdere opleidingen aanmelden en alsnog later kiezen. Gevolg: alleen maar meer werk voor de scholen.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Het is werkelijk "middelen"-beleid met veel extra werk voor de scholen en geen bijdrage aan een doelstelling van verbeteren studiekeuze.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
In veel regio's vindt deze uitwisseling al op vrijwillige basis plaats. Maar met een verplichting heb ik ook geen moeite. Zorg voor een landelijke aanmelding MBO zoals bij HBO en WO!

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Het is eigenlijk onzinnig om dit weer per wet te gaan regelen. Een goede school geeft iedere leerling tijd en ruimte voor studiekeuzeadvies.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Het beperken van het toelatingsrecht voor leerlingen die zich na 1 april aanmelden is echt slecht voor de verbinding vo - mbo, juist voor de doelgroep die moeilijk een keuze maakt.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Je creeert hiermee "afhakers" - wat heeft dit nu voor een nut? Koppel dit aan de cascade-bekostingssystematiek en het enige dat je hiermee bereikt is dat scholen een handvat hebben om de "moelijke leerling" te weigeren. En dan komt die leerling via de gemeente en de sociale voorzieningen via een achterdeur weer bij de scholen ?