Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam AOC Oost (Ing J.H.A.M. Damhuis)
Plaats Almelo
Datum 27 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
nee, want studenten zijn voor hun examen te weinig bezig met het doorstromen. De mensen die het zeker weten komen toch, die het niet weten ook. De twijfelaars moetje een persoonlijk programma aanbieden binnen LOB om een betere keuze te maken, maar dan moeten de mbo instellingen ook een juiste voorstelling van zaken geven over hun opleiding en niet zoveel mogelijk studenten binnen halen en ze na 1 oktober bij een andere instelling droppen.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Wat doen we dan met de aanmeldingen na 1 april? weigeren? We krijgen zelfs in september nog aanmeldingen. Andere instellingen zoals HBO moeten dan ook voor de zomer bekend maken of studenten door mogen of niet.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
In beeld houden is correct, maar nu kan ik pas iemand inschrijven als hij/zij elders is uitgeschreven en als je uitgeschreven bent ben ik als onderwijsinstelling niet meer verantwoordelijk. Er moet dan een mogelijkheid zijn om een leerling tijdelijk op twee onderwijsinstellingen ingeschreven te hebben.
Ik mag hem/haar niet uitschrijven zonder bewijs van inschrijving op een andere instelling. En ik kan hem/haar niet inschrijven als hij elders niet uitgeschreven is.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Terecht, maar moet ik ze dat dan bij de poort geven om niet alle leerlingen eerst binnen te krijgen en ze dan niet meer kwijt te raken? ter voorkomen van ongekwalificeerde uitstroom?

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Als je aan de eisen voldoet dan heb je recht toch? maar is het niet verstandig om daar een amn test aan te verbinden en dan pas de toelating voor deze specifieke opleiding er aan te verbinden?

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
moeilijk voor laatbloeiers.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
niet direct