Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam ROC Midden Nederland (dhr. A Ubels)
Plaats Utrecht / Amersfoort
Datum 11 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
ja

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Uitstekend.
1 april is hierbij de goede datum.
In grote delen van het land wordt deze uiterlijke aanmelddatum ook al gehanteerd.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Deze verplichting is een goede zaak,
zoals ook al in grote delen van het land bewezen is in de afgelopen jaren.
Aandachtspunt: in de huidige praktijk is het ook mogelijk om naar het MBO overstappende leerlingen uit bv. havo-4 te volgen. Deze mogelijkheid aub handhaven.
Zie ook mijn inbreng bij vraag 7.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Dat lijkt me prima, met name voor leerlingen die niet direct afkomstig zijn uit het VO.
Daarnaast pleit ik ook voor het meer expliciet vastleggen van het recht op goede Loopbaan oriëntatie en -begeleiding (LOB) in het VO.
(In de memorie van toelichting wordt wel diverse malen gesproken over de verantwoordelijkheid van het VO voor goede LOB).
Het recht op een studiekeuzeadvies zou mijns inziens ook in het 4e jaar VMBO vastgelegd moeten worden.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
In het wetsvoorstel worden daar wel een paar randvoorwaarden bij genoemd.
Zoals het nu wordt voorgesteld, lijkt me dat prima.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Lijkt mij redelijk.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Ja.
Voorgesteld wordt om leerlingen die overstappen van VO naar MBO, te monitoren m.b.v. een online-instrument.
Dit is in grote delen van het land reeds de praktijk.
Ik pleit voor een bewaartermijn van 2 jaar voor de gegevens van de leerlingen die deze overstap maken.
Zie mijn pleidooi en toelichting in een aparte bijlage.

Bijlage