Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Scalda (MSc J Glerum)
Plaats Terneuzen
Datum 4 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Conform de reactie van de mbo-raad (zie bijlage) ondersteun ik de vroege aanmelding, maar zijn er vraagtekens bij de praktische uitvoerbaarheid.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
! april is een prima datum, geeft voldoende mogelijkheden om de intake en overdracht vanuit het vmbo goed vorm te geven.
Wel moet er een mogelijkheid blijven voor latere aanmelding. Bedrijven (met name voor BBL) weten vaak pas laat os zij wel of niet een deelnemer aan willen nemen in een BBL-traject, deze beslissing wordt regelmatig pas in de zomerperiode genomen.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Ja

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
De vraag is of dit niet leidt tot een verhoging van de administratieve lasten. Vaak wordt er door het VMBO al zeer serieus gewerkt aan een gedegen studieadvies.
Het is dan onnodig dit op het mbo te herhalen

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Hierbij loopt een jongere meer het risico dat zij, zich beroepend op dit recht, een plaats afdwingen in een opleiding die minder geschikt is. Hierbij wordt voorbij gegaan aan de deskundigheid van de intaker die prima in staat is te beoordelen of een student met een bepaalde beperking wel geschikt is voor een opleiding (iemand met hoogtevrees is niet echt geschikt om schilder te worden)

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
ja, bij deze jongeren zie je vaak dat onderwijs niet een oplossing is, vaak is er sprake van Multi-problematiek die het volgen van onderwijs in de weg staat. In nauw overleg met RBL en gemeente kan er een goed traject voor deze jongeren gezocht worden, onderwijs is niet altijd het juiste traject voor deze doelgroep.

Ik zie nu regelmatig dat deze jongeren zich aanmelden om van ""het gezeur"" van gemeente of RBL af te zijn

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
zie bijlage

Bijlage