Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Zoomvliet College (Drs. C. Huisman)
Plaats Roosendaal
Datum 13 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
De overstap zal beter gaan verlopen, het versterken van het recht niet. Dit recht bestaat nu al, maar in het voorstel tornt dat recht aan de plicht van een toelatend college om een gedegen studiekeuzeadvies uit te brengen waaraan de aankomend student moet meewerken.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Het is prima om een aanmelddatum in te voeren, dit sluit aan bij dat wat de facto al speelt, maar biedt een dwingender kader voor zowel de aankomend student als het ontvangend college.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
De verplichting is goed, maar zou niet moeten gaan om een begeleiding naar een (tijdige) aanmelding, maar naar een (tijdige) plaatsing.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Dit recht is prima, maar dan moet de aankomend student zich wel onderwerpen aan de instrumenten waarmee het toelatend college dit advies opstelt en open te staan voor de gevolgen van een studiekeuzeadvies.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Dit is onzin, het toelatingsrecht bestaat al en als er op 160.000 aanmeldingen er 100 niet worden toegelaten, dan moeten die 100 niet de aanleiding zijn om het recht eenzijdig bij de aankomend student te leggen. De rigiditeit van dit onderdeel van het voorstel toont aan, dat het ministerie niets geleerd heeft van de uitkomsten van het onderzoek door de commissie Dijsselbloem, geen zicht heeft op de uitvoering van intakes binnen het MBO-veld en vanachter het bureau de analyse doet. Enig empirisch onderzoek zou toch een absoluut minimum moeten zijn.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Dit is zo'n kleine groep, misschien zijn het wel die 100 die zich over hun niet toelating beklaagd hebben.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Zie bijlage

Bijlage