Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam FNV (I.D.C.M. Coenen)
Plaats Amsterdam
Datum 14 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Vooral het recht op een studie keuzeadvies en recht op toelating zijn belangrijke maatregelen die bij kunnen dragen aan de doelstelling
Daarbij is het belangrijk dat er ook eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de intake en stuidie keuzeadvies. indien de student dit wenst moet zij recht krijgen op een persoonlijk gesprek als studiekeuzeadvies. Daarmee verklein je he uitval en uiteindelijk ook de kosten.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Goed om een landelijk aanmelddatum in te voeren. Of 1 april of 1 mei daarvoor het juiste tijdstip kunnen scholen die hier in de praktijk mee te maken hebben het beste beoordelen. Hun oordeel moet hierbij dan ook leidend zijn opdat het effect het meest groot is.

Daarnaast belangrijk om ruimte te houden voor jongeren die later in het jaar willen overstappen omdat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt of werkenden die vanuit de werksituatie beslissen om zich verder te kwalificeren. Ook zij zouden rechten moeten hebben op een keuzeadvies.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Een goed plan, waardoor minder jongeren buiten de boot gaan vallen
wel belangrijk dat betrokkenen zich houden aan de afspraken en met elkaar en belangrijke dat betrokken partijen bij de uitwerking van de afspraken worden betrokken, opdat dit zo goed mogelijk aansluit op de mogelijkheden,

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Zie vraag 1 en 2

een goed plan
Daarbij eisen stellen aan de kwaliteit van deze adviezen
Recht op een persoonlijk gesprek desgewenst vastleggen
en voor studenten die een verkeerde keus hebben gemaakt of die vanuit een werksituatie willen gaan studeren in zich om die reden niet voor 1 april kunnen aanmelden zou ook een het recht op studieadvies moeten gelden

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Erg belangrijk
Nu worden er onterecht studenten geweigerd.
Bij weigering op grond van het eerste punt is het wel zaak dat de student wordt begeleid (ism andere partijen als gemeente) naar een passende plek op de arbeidsmarkt en dat er hiertoe een warme overdracht plaatsvind.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Zie vorige vragen.
Onder voorwaarden dat deze studenten worden begeleid naar een passend traject waarmee ze toegang krijgen tot de arbeidsmarkt.
Dus onder voorwaarden dat er een sluitende aanpak is en goede samenwerking hiertoe in de keten.
Dat geldt ook voor wanneer de student na een bindend studieadvies de opleiding niet meer kan vervolgen.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Bindend studieadvies onder voorwaarden dat er een sluitende aanpak is en begeleiding naar een passend traject als dit advies negatief is