Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Grafisch Lyceum Rotterdam (F.J. van Vliet)
Plaats Rotterdam
Datum 17 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Nee; onze ervaring is dat studenten zich op tijd aanmelden voor onze populaire opleidingen. Wij hebben een zorgvuldige en transparante intakeprocedure. Op basis van deze procedure moeten wij meer dan de helft van de aanmelders afwijzen (gezien arbeidsmarktrelevantie e.d.). Ondanks deze procedure kennen we uiteindelijk een "no show" van ruim 30%. Om diverse redenen kiest men zelf tenslotte voor een andere weg.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Prima. voor de meeste van onze opleidingen hanteren wij deze datum al. Als dit een landelijk bekende datum wordt, wordt dit voor iedereen duidelijker.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Op zich prima. Zie nog wel wat uitvoeringsproblemen. Gegevens uitwisseling met een goede ict oplossing is dan wel voorwaarde.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Gelukkig (of misschien helaas) hebben wij ruim 3200 aanmeldingen voor ongeveer 1350 plaatsen. Nu geven ook een afwijzend advies op basis van een aantal testen. Dat compleet maken met een advies voor andere (ons niet bekende) opleidingen, aan kandidaten die wij nauwelijks kennen is een onmogelijke opgave.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Dat zie ik als een probleem...tenzij een groot gedeelte van onze opleidingen onder de uitzondering gaan vallen. Gezien de hoeveelheid (over)aanmeldingen is een advies alleen niet voldoende om kandidaten te weigeren. Ervaringen in het verleden met toelaten op basis van aanmeldingsvolgorde zijn zeer slecht. Loting hebben we nooit overwogen, maar lijkt me een zelfde resultaat te geven.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Zie vraag 5. Dus onvoldoende als dit de enige redenen van weigering kunnen zijn.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Vakinstellingen kennen een beperkt aanbod van opleidingen. Daarvan kan men dan ook niet verwachten dat deze in staat zijn om een geweigerde kandidaat alsnog een plek toe te wijzen op een andere opleiding binnen de zelfde vakinstelling.