Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam MBO Utrecht (MSc M. S. Nieuwenhuizen)
Plaats Utrecht
Datum 10 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
MBO Utrecht bevestigt dat de maatregelen bijdragen aan het bereiken van de doelstelling, met name de overdracht van gegevens van vmbo aan mbo is hierbij van belang. In RMC 19 is al veel ervaring met de vervroegde aanmelddatum en gegevensuitwisseling. Zorg is echter dat voor MBO Utrecht de wet van de remmende voorsprong gaat gelden. In de huidige situatie wordt meer (inhoudelijke) informatie over de student opgenomen dan de beperkte gegevens die de wet voorstelt. Het is van belang deze mogelijkheid voor het opnemen van inhoudelijke gegevens te behouden.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
MBO Utrecht voorziet geen problemen omdat deze datum al wordt gehanteerd in RMC regio 19. MBO Utrecht is het hier volledig mee eens. Ook voor overstap mbo-mbo is de aanmelddatum van 1 april haalbaar, betekent wel dat in de toekomst hier helder over gecommuniceerd wordt. Werkprocessen moeten wellicht naar voren worden gehaald, bijvoorbeeld op tijd inventariseren welke studenten een overstap mbo gaan maken. Goede LOB is hiervoor essentieel.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
De ervaring van MBO Utrecht met regionale samenwerking tussen vo en mbo, waarin de gegevensuitwisseling tussen scholen een belangrijk onderdeel is leert dat deze maatregel werkt. Jongeren blijven hierdoor beter in beeld. Bij MBO Utrecht wordt in de huidige situatie echter meer (inhoudelijke) informatie over de student opgenomen dan de beperkte gegevens die de wet voorstelt. Het is van belang deze mogelijkheid voor het opnemen van inhoudelijke gegevens te behouden.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
MBO Utrecht werkt op dit moment al met keuzecoaches. Het betekent echter wel dat een en ander verder moet worden geprofessionaliseerd en dat er nagedacht moet worden over samenwerken in de regio, bijvoorbeeld in de vorm van een studieadviespunt. MBO Utrecht staat achter dit voorstel wanneer het een beperkte groep studenten betreft, er vanuit gaande dat het voortgezet onderwijs de leerlingen een onderbouwd studie-advies heeft gegeven. Het voortgezet onderwijs is hierin leidend.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Door dit voorstel worden alle intake activiteiten geheel vrijblijvend, iedereen met de juiste vooropleiding is immers plaatsbaar/toelaatbaar. Dit strookt niet met de wet op Passend Onderwijs, die stelt dat een zorgvuldige intake plaats dient te vinden waarin de ondersteuningsbehoefte van studenten wordt vastgesteld. Bij het niet volgen van intakeactiviteiten kan informatie over de student achter wege blijven waardoor problemen kunnen ontstaan die bij zorgvuldige intake hadden kunnen worden voorkomen.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
MBO Utrecht ziet dit aspect graag aangescherpt, als een studiekeuze twee keer mislukt is er iets aan de hand en zal, voordat de student zich opnieuw inschrijft, onderzocht moeten worden wat er aan de hand is en hoe deze derde inschrijving wel tot succes zal leiden. Daarnaast is onduidelijk hoe wordt omgegaan met de bekostigingssystematiek bij herhaaldelijk inschrijven.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
n.v.t.