Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam ROC Friese Poort (drs F.J Steendam)
Plaats Leeuwarden
Datum 19 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Ja zeker, vroege aanmelding biedt in elk geval meer tijd om goed zicht te krijgen op de hulpvraag en het bijpassende antwoord vanuit het MBO. dat is voor alle partijen een goede zaak.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Binnen het speciaal en praktijonderwijs hebben de scholen al vaak 6 tot 8 jaar zicht op hun leerlingen en dus weet men ook welke leerling geschikt is voor doorstroom naar VO of MBO of arbeid dan wel dagbesteding. ook zijn er vaak samenwerkingsvormen al met MBO en VO om die doorstroom te vergemakkelijken. 1 april is dus een prima datum om aan te melden aangezien de scholen hun eigen populatie goed kennen. 1 april geeft het MBO ook lucht om de eigen intake en verlengde intake uit te voeren. 1 april is dan niet te vroeg en ook niet te laat.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Dit blijft een heikel punt. enerzijds gaat het om zicht te houden op een levensloopbaan van jongeren en anderzijds gaat het privacy. Veel scholen rapporteren zich nu al een breuk en schrijven het ene na het andere plan dus ook de bureaucratische last is hier wel een punt.
van de andere kant hebben de meeste scholen al verregaande samenwerking met alle paryijen rondom jongeren, afstemmingsoverleg, een verplichting is daarmee eigenlijk al overbodig en vaak onnodig.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
het recht op een studiekeuze en bijbehorend advies kan ingaan tegen de wens van een leerling en zijn ouders. Het gaat erom dat wordt bepaald hoe zwaarwegend het advies (van de school) is. afdwingen lijkt mij niet de manier.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
om Het recht toegelaten te worden tot een VO of MBO is een groot goed en staat wat mij betreft niet ter discussie

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Daar ben ik het mee eens, het gaat immers ook over de betaling voor de inspanning die een MBO school moet leveren voor het opleiden van een student, als er geen vergoeding meer tegenover staat kost het de school alleen maar geld. Mocht dat anders worden dan zal een ander antwoord mogelijk zijn.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
We moeten wel oppassen dat deze manier van werken niet direct in beton wordt gegoten en goed de vinger aan de pols houden en evalueren. daarmee kan er na een jaar, 2 jaar, nog urgente zaken worden aangepakt en wellicht verandert.