Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam R.C. Luca
Plaats Diemen
Datum 8 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Ik denk dat het in ieder geval een verbetering is ten opzichte van de huidige situatie, mits betrokken partijen actief meewerken.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Ik snap het probleem van laat of niet aanmelden. Ik geloof niet dat je dit oplost met een verplichte vroegtijdige aanmelddatum.
Dat jongeren laat of niet aanmelden heeft naar mijn idee te maken met desinteresse, het enorme aanbod van mbo-opleidingen, de warrigheid die veroorzaakt wordt door de verschillen per vestiging, door onvoldoende voorlichting van vo en mbo, etc. Dat verander je niet door een verplichte aanmelddatum. Stel dat jongeren worden verplicht vóór 1 april aan te melden, zullen ze dat doen, maar niet goed doordacht. Het kan resulteren in nog meer hoppen tussen de ene en de andere opleiding en meer uitval. Op de bijlage heb ik onze eigen ervaringen uiteengezet.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Goed idee. Ja, ik denk dat die toeziet op de juiste doelgroep.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Goed als dat recht er komt, maar ik snap niet waarom dat alleen voor de jongeren zou moeten gelden die aanmelden voor 1 april. Ik zou eerder denken dat jongeren die zich dan nog niet hebben aangemeld meer behoefte hebben aan een studiekeuzeadvies.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Daar ben ik het mee eens, uitgezonderd de groep die een serieus crimineel verleden heeft. Fred Teeve heeft eens het idee gelanceerd om jongeren die vanwege criminaliteit in de gevangenis belanden, in plaats van celstraf een studie te laten volgen. In de praktijk betekent dat een studie op het mbo. Ik ben van mening dat criminele jongeren een ander traject dienen te volgen dan het reguliere mbo.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Dat is een moeilijke vraag. Je hebt heel ongemotiveerde jongeren. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat deze worden geweigerd. Je hebt waardeloze mbo-opleidingen. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat jongeren niet geprikkeld worden om hun best te doen. Het lijkt me goed om eerst te kijken hoe het komt dat jongeren 3x van opleidingen veranderen of 3 aaneengesloten jaren zijn ingeschreven zonder een diploma te halen.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Ik ervaar het als positief dat de overheid een wetsvoorstel voorbereidt. Toch maak ik me zorgen over de uitwerking hiervan. Wordt er niet te veel druk gelegd op de leerling en te weinig op het mbo? Voert het mbo de maatregelen (correct) door? Ik hoop dat hierop wordt toegezien.

Bijlage