Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam SOMA College (Ing A.A. Laarman)
Plaats Harderwijk
Datum 27 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Ik denk dat jongeren zich ook zullen inschrijven voor een opleiding die niet bij hun past. Een zorgvuldige intake kan dit voorkomen. Indien er kleinere opleidingen zijn bestaat eveneens de kans dat gemotiveerde jongeren net te laat zijn.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Goed voorstel.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Wij zijn een landelijk werkende vakschool. Voor ons is dat niet te realiseren. Het vraagt om een landelijk systeem voor informatieoverdracht en dat lijkt me weer zeer lastig om te realiseren.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Ook dit is voor een vakschool erg lastig om bijvoorbeeld een advies te geven voor beroepen buiten de sector. Een weloverwogen studieadvies zou dan ergens anders opgehaald moeten worden, bijvoorbeeld bij een ROC in de regio waar een student vandaan komt, maar wel bij een ROC.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Voor het bestaan van een vakschool is dit erg slecht. Wij hebben een beperkte capaciteit en hebben de opdracht om hoog gekwalificeerde toekomstige werknemers op te leiden. Indien alleen de datum telt, dan kunnen goed gemotiveerde studenten met een goed beroepsbeeld buiten de boot vallen. Nogmaals dat is zeer onwenselijk.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Prima.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Ik vind dat het wetsvoorstel erg geschreven is op de ROC's. Ik zou daarom met drang willen pleiten om de uitzonderingspositie van de vakscholen expliciet te benoemen. Indien dat niet gebeurt zal het voorstel tot kwaliteitsverlies, nivellering en een hogere uitval leiden op de vakscholen.