Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Eygelshoven
Datum 1 april 2025

Vraag1

U kunt tot en met 24 april via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Graag horen we wat u van de voorgestelde regeling vindt.

Het wetsvoorstel bevat nog geen keuze over het aantal vergunningen dat per verzorgingsplaats (voor opladen of een shop) wordt verleend. Wel staat vast dat het aantal beperkt is tot één of enkele aanbieders per voorziening. Bij één aanbieder per voorziening is er sprake van concurrentie tussen verzorgingsplaatsen. Bij meerdere aanbieders is er sprake van concurrentie op verzorgingsplaatsen. Wij horen graag welke vorm van concurrentie uw voorkeur heeft en waarom. Hiervoor stellen wij u graag de volgende vraag:
Heeft u een voorkeur voor één of meerdere aanbieders van eenzelfde voorziening (laden/shop)?

Meerdere aanbieders zorgt voor meer keuzevrijheid voor weggebruikers. Daar staat tegenover dat werken met meerdere aanbieders meer ruimte vraagt op de verzorgingsplaats. Er is dus bijvoorbeeld minder ruimte voor andere voorzieningen, zoals parkeren, groen en/of picknicktafels. Mogelijk heeft het ook gevolgen voor de overzichtelijkheid en veiligheid van de verzorgingsplaats.
Er is een zéér grote behoefte aan veel meer parkeerplaatsen voor vrachtauto's.
In de meeste industrieterreinen worden vrachtwagens ook al geweerd. Dus doorrijden naar de klant, is ook géén optie meer.
Middels de tachograaf wordt een chauffeur minutieus gecontroleerd op naleving van de rij-en rusttijden, maar mogelijk om te parkeren zijn er nagenoeg niet.
Oost-Europese chauffeurs staan met regelmaat te overnachten op de vluchtstrook. Dit is levensgevaarlijk voor alle partijen.