Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Voorburg |
Datum | 22 april 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 24 april via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Graag horen we wat u van de voorgestelde regeling vindt.Het wetsvoorstel bevat nog geen keuze over het aantal vergunningen dat per verzorgingsplaats (voor opladen of een shop) wordt verleend. Wel staat vast dat het aantal beperkt is tot één of enkele aanbieders per voorziening. Bij één aanbieder per voorziening is er sprake van concurrentie tussen verzorgingsplaatsen. Bij meerdere aanbieders is er sprake van concurrentie op verzorgingsplaatsen. Wij horen graag welke vorm van concurrentie uw voorkeur heeft en waarom. Hiervoor stellen wij u graag de volgende vraag:
Heeft u een voorkeur voor één of meerdere aanbieders van eenzelfde voorziening (laden/shop)?
Meerdere aanbieders zorgt voor meer keuzevrijheid voor weggebruikers. Daar staat tegenover dat werken met meerdere aanbieders meer ruimte vraagt op de verzorgingsplaats. Er is dus bijvoorbeeld minder ruimte voor andere voorzieningen, zoals parkeren, groen en/of picknicktafels. Mogelijk heeft het ook gevolgen voor de overzichtelijkheid en veiligheid van de verzorgingsplaats.
Drive is met in totaal zo’n 1.300 aangesloten locaties veruit de grootste belangenorganisatie gespecialiseerd in energiestations.
-Drive vindt dat ieder tankstation in Nederland onbeperkt laadpalen moet kunnen plaatsen. Het verkopen van energie aan auto`s is immers de corebusiness van tankstations. Hierin snijden betekent op termijn een koude sanering van tankstations(!) terwijl de minister aangeeft dat een dergelijke sanering uitdrukkelijk niet zijn bedoeling is. Uiteindelijk kan dit ook betekenen dat er een tekort aan motorbrandstoflocaties aan de snelwegen gaat ontstaan en het aanbod voor de automobilist verschraalt.
-Drive vindt dat er geen biedbeperkingen mogen komen op verzorgingsplaatsen. Drive wil graag dat de traditionele verzorgingsplaatsen worden omgebouwd tot mooie energiehubs met alle faciliteiten die de automobilist wenst. Om dit op een verkeersveilige en economisch verantwoorde wijze te realiseren is het beter dit door één onderneming te laten realiseren dan door drie verschillende.
-Drive wil een gezamenlijk aanvalsplan om zo snel mogelijk echte snellaadpalen te plaatsen bij álle tankstations langs hoofdwegen. Er is nu al een groot tekort in aantal en vermogen. Met langzaam laden langs de openbare weg en een wildgroei van overal palen plaatsen belasten we samen het energienet veel teveel, wordt de prijs van laden te hoog en zal er onvoldoende aanbod zijn voor de verder toenemende vraag.
(zie verder ingestuurde bijlage Reactie van Drive)