Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen
Reactie
Naam | Koninklijke Louwman Group (E.S. Jongh) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 11 maart 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 24 april via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Graag horen we wat u van de voorgestelde regeling vindt.Het wetsvoorstel bevat nog geen keuze over het aantal vergunningen dat per verzorgingsplaats (voor opladen of een shop) wordt verleend. Wel staat vast dat het aantal beperkt is tot één of enkele aanbieders per voorziening. Bij één aanbieder per voorziening is er sprake van concurrentie tussen verzorgingsplaatsen. Bij meerdere aanbieders is er sprake van concurrentie op verzorgingsplaatsen. Wij horen graag welke vorm van concurrentie uw voorkeur heeft en waarom. Hiervoor stellen wij u graag de volgende vraag:
Heeft u een voorkeur voor één of meerdere aanbieders van eenzelfde voorziening (laden/shop)?
Meerdere aanbieders zorgt voor meer keuzevrijheid voor weggebruikers. Daar staat tegenover dat werken met meerdere aanbieders meer ruimte vraagt op de verzorgingsplaats. Er is dus bijvoorbeeld minder ruimte voor andere voorzieningen, zoals parkeren, groen en/of picknicktafels. Mogelijk heeft het ook gevolgen voor de overzichtelijkheid en veiligheid van de verzorgingsplaats.
Het is belangrijk dat alle relevante brandstoffen worden meegenomen. Naast elektrisch laden dus ook waterstof in 350 en 700bar conform de AFIR. Het zou veelal het beste zijn om onder 1 luifel alle brandstoffen / energievormen aan te bieden in plaats van meerdere luifels op 1 verzorgingsplaats. Enerzijds bespaart dit kostbare ruimte en anderzijds vergroot dit de veiligheid omdat er veel meer duidelijkheid is. Het moet los staan van de shop of andere eetgelegenheden. Het kan gecombineerd, maar dit moet geen plicht zijn.
Tevens moet het subsidietechnisch mogelijk zijn om ook voor zowel laadstations als waterstoftankstations mee te doen. Ondanks dat een waterstoftankstation van 2 richtingen benaderbaar moet zijn wat langs een snelweg niet kan. Hiervoor moet een aanpassing worden doorgevoerd.
Vanuit divers onderzoek blijkt dat gecombineerd waterstof en elektrisch laden uitrollen goedkoper is dan dit los van elkaar te zien. (mcKinsey).