Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 17 april 2025

Vraag1

U kunt tot en met 24 april via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Graag horen we wat u van de voorgestelde regeling vindt.

Het wetsvoorstel bevat nog geen keuze over het aantal vergunningen dat per verzorgingsplaats (voor opladen of een shop) wordt verleend. Wel staat vast dat het aantal beperkt is tot één of enkele aanbieders per voorziening. Bij één aanbieder per voorziening is er sprake van concurrentie tussen verzorgingsplaatsen. Bij meerdere aanbieders is er sprake van concurrentie op verzorgingsplaatsen. Wij horen graag welke vorm van concurrentie uw voorkeur heeft en waarom. Hiervoor stellen wij u graag de volgende vraag:
Heeft u een voorkeur voor één of meerdere aanbieders van eenzelfde voorziening (laden/shop)?

Meerdere aanbieders zorgt voor meer keuzevrijheid voor weggebruikers. Daar staat tegenover dat werken met meerdere aanbieders meer ruimte vraagt op de verzorgingsplaats. Er is dus bijvoorbeeld minder ruimte voor andere voorzieningen, zoals parkeren, groen en/of picknicktafels. Mogelijk heeft het ook gevolgen voor de overzichtelijkheid en veiligheid van de verzorgingsplaats.
Electra advocates for a single EV License model to enhance competition and service quality in the Netherlands' charging infrastructure.
I – One EV License per service area but with adequate safeguards for fair competition
• Electra supports a maximum of one EV License per service area to promote competition among service stations.
• A single EV License ensures an open market for new entrants and encourages investment in charging infrastructure.
• The proposed 25 km distance criterion for consecutive charging stations is insufficient to mitigate market concentration issues.
II – EV Licenses must be allocated based on highest service quality offered not highest financial bid
• Electra contests the assumption that the highest financial bid guarantees the best service quality.
• A mix of financial and quality criteria should be used in the auction process to encourage innovation and better consumer outcomes.
• The auction process should consider the differences in service quality among CPOs to avoid a distorted competitive landscape.
III – EV Licenses must be granted in batches with right conditions to reduce investment risk
• Electra recommends auctioning EV Licenses in batches to reduce administrative costs and investment risks for market parties.
• Clear and supportive license conditions are necessary to lower financial risks associated with upfront investments.
• A standard license duration of 15 to 20 years is essential for recovering investments in fast charging infrastructure.

Bijlage

  • Bijlage