Zoekresultaat

472 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Demonstratieproject 1 voor waterstofproductie op zee

    Het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) is voornemens om in 2025 een openstellingsronde te organiseren, middels een Oproep tot Voorstellen (‘Call for Proposals’), voor de realisatie van een Demonstratieproject 1 (Demo 1) voor waterstofproductie op zee. Dit Demonstratieproject maakt onderdeel uit van de twee eerder aangekondigde Demonstratieprojecten voor waterstofproductie op zee. Een consortium wordt naar verwachting in 2025 geselecteerd voor de realisatie van het project waarvoor een financiële bijdrage (in de vorm van een subsidie) beschikbaar wordt gesteld.

  • Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap

    Het uitgangspunt van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (Wibon) is dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid van de partijen die onder de wet vallen. Opdrachtgevers dienen te waarborgen dat de graafwerkzaamheden veilig en zorgvuldig door de grondroerder kunnen worden uitgevoerd. De beleidsevaluatie van de Wibon, benoemt echter dat er onvoldoende invulling wordt gegeven aan de uitvoering van zorgvuldig opdrachtgeverschap. Daarnaast kan de toezichthouder (RDI) in praktijk niet of nauwelijks handhaven op basis van het ruime begrip; zorgvuldig opdrachtgeverschap. De casuïstiek vraagt om maatregelen op korte termijn. Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de verplichting tot zorgvuldig opdrachtgeverschap, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wibon.

  • Herziening Energielabel Personenauto’s 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een technische wijziging voor van:

  • Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago. 

  • Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

    Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet in verband met certificering

    Dit wetsvoorstel stelt een wijziging van de Meststoffenwet voor waarmee een grondslag geboden wordt om onder voorwaarden rechtsgevolgen te kunnen verbinden aan deelname aan private certificeringssystemen.

  • Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in de CTR

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen, de Regeling onbemande luchtvaartuigen en de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Ten eerste gebeurt dit in verband met de zonering van de plaatselijke luchtverkeersdienstverleningsgebieden (control zone, CTR). Ten tweede vanwege de vaststelling van voorwaarden voor de toegang van onbemande luchtvaartuigen tot deze zones. Deze wijziging heeft betrekking tot de plaatselijke CTR’s van de civiele luchthavens Schiphol, Lelystad, Eelde, Maastricht en Rotterdam. Ook worden de militaire luchtverkeersdienstverleningsgebieden opgenomen in de regeling zonering onbemande luchtvaartuigen. 

  • Regeling taken meteorologie en seismologie (bevoegdheid KNMI)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling taken meteorologie en seismologie (Rtms). Hierin staan onder andere de kaders en criteria voor het algemeen weerbericht. Ook zijn weerwaarschuwingen en samenwerking van het KNMI met bestuursorganen zoals waterschappen en veiligheidsregio’s vastgelegd. Uit een evaluatie van de bovenliggende wet (Wtms) kan worden geconcludeerd dat de uitvoerbaarheid in de praktijk verbeterd kan worden. Dit is in het belang van de publieke veiligheid. Dit verbetert namelijk de informatievoorziening richting waterschappen, veiligheidsregio’s en burgers bij extreem weer en calamiteiten. Dat is belangrijk, aangezien in het veranderende klimaat weersextremen vaker voorkomen. 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 in verband met het actualiseren van normdocumenten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijzigingsregeling voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. Hiermee worden gewijzigde of geactualiseerde normdocumenten aangewezen die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het Bodembeheer). 

  • Regeling vaststelling primair energiegebruik voor waterschappen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vaststelling primair energiegebruik voor waterschappen. Via een wetswijziging is voorgesteld dat waterschappen meer hernieuwbare energie mogen opwekken dan ze voor hun taken nodig hebben. Daarvoor geldt echter een begrenzing: er mag niet meer hernieuwbare energie worden opgewekt dan twee keer het primaire energieverbruik voor de watersysteemtaak en drie keer het primaire energieverbruik voor de zuiveringstaak. Deze regeling bepaalt hoe het primaire energiegebruik wordt berekend voor de verschillende energiedragers (elektriciteit, warmte en overige energiedragers).