Zoekresultaat
632 resultaten
U heeft gezocht op:
Weg
-
wijziging van de Wet kinderopvang om aanspraak op kinderopvangtoeslag mogelijk te maken voor Oekraïense ontheemden
Op basis van de huidige wetgeving hebben Oekraïense ontheemden en ouders met een partner buiten de EU geen aanspraak op kinderopvangtoeslag (KOT) om arbeid en zorg voor kinderen te combineren. Dit belemmert Oekraïense ontheemden om te gaan werken. Daarom wordt voorgesteld alle ouders met een partner buiten de EU aanspraak op KOT te geven, mits aan de overige voorwaarden in de Wet kinderopvang wordt voldaan. Daarmee wordt de drempel voor het betreden van de arbeidsmarkt verlaagd.
-
Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep
Het doel van deze regeling is om door middel van subsidie de inzet van Individuele Plaatsing en Steun trajecten (IPS) voor de gemeentelijke doelgroep te bevorderen. De trajecten zijn erop gericht de arbeidsparticipatie van klanten met psychische aandoeningen te vergroten. Doel van het IPS-traject kan toeleiding naar regulier werk zijn, maar ook toeleiding naar een Beroeps Begeleidende Leerweg traject.
-
Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp
Met dit wetsvoorstel wordt in de Wmo 2015 een grondslag gecreëerd om voor de huishoudelijke hulp een aparte passende eigenbijdragesystematiek vast te stellen via een algemene maatregel van bestuur. Daarnaast wordt het start- en pauzemoment voor de eigen bijdrage in het kader van de Wmo 2015 verduidelijkt.
-
Garantstellingsregeling curatoren 2023
De garantstellingsregeling curatoren maakt het mogelijk dat een curator onderzoek kan doen naar de oorzaak van een faillissement, waarbij mogelijk sprake is van fraude of wanbeleid. Soms blijft er in een faillissement niet genoeg geld over om dit onderzoek uit te voeren. De curator kan dan gebruik maken van de garantstellingsregeling curatoren (GSR).
-
Wet regels gewezen bewindspersonen
Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer wetgeving aangekondigd met regels voor het vervolgen van de loopbaan van afgetreden bewindspersonen (ministers en staatssecretarissen). Er is behoefte aan meer houvast door duidelijker gedragsregels zodat de gewezen bewindspersoon zijn eigen verantwoordelijkheid beter kan nemen bij het vervolgen van zijn maatschappelijke carrière.
-
Regeling nadere eisen toelating identificatiemiddelen WDO
De wet digitale overheid (Wdo) maakt het voor burgers mogelijk om veiliger in te loggen bij de overheid. Het wordt mogelijk gemaakt om naast DigiD ook private inlogmiddelen te gebruiken.
-
VISI (standaard voor gegevensuitwisseling)
Forum Standaardisatie toetst of de standaard VISI in de nieuwe versie (1.6) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. VISI is een standaard voor procescommunicatie in de bouw. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.
-
Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.
-
Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)
In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.
-
Wet nationaal opkoopverbod
De ernst van de huidige wooncrisis, de noodzaak om de prijs opdrijvende instroom van vermogen aan banden te leggen en de nadelen van de huidige Wet opkoopbescherming en tijdelijke verhuur zijn reden om dit voorstel voor een Wet nationaal opkoopverbod in te dienen. De kern van dit wetsvoorstel is dat de Nederlandse woonsector wordt gedefinancialiseerd. De wet garandeert dat woningen niet langer ongereguleerd kunnen worden omgevormd tot huurwoning. Hiermee garanderen we de originele functie van woningen: gebruik voor bewoning.