Zoekresultaat

636 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.

  • Regeling artikel 31 Huisvestingswet 2014 Soedan

    Deze regeling maakt het mogelijk dat ongeveer 100 Nederlanders uit Soedan sneller een huis kunnen vinden in Nederland. Deze mensen zijn door de Nederlandse overheid naar Nederland gehaald, omdat het te onveilig is in Soedan. Zij hebben hulp van het Rijk nodig en krijgen hiermee een mogelijkheid om gehuisvest te worden.

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Terugsluis vrachtwagenheffing

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.

  • Wijzigingsregeling SVVE

    De Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE) is op 1 januari 2023 gestart voor verenigingen (voornamelijk verenigingen van eigenaars, vve’s). De aanleiding voor het aanpassen van deze regeling is een aantal toezeggingen aan de Kamer en suggesties vanuit marktpartijen en de RVO om de regeling te verbeteren. De voorgenomen wijzigingen betreffen het aanpassen van de voorwaarden voor monumenten, het invoeren van een bonus voor biobased milieuvriendelijk isoleren, het subsidiëren van basislaadinfrastructuur en nog een aantal kleinere en technische wijzigingen.

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.

  • Reductie grondafhandelingsbedrijven Schiphol

    Grondafhandeling op luchthavens bestaat uit verschillende onderdelen, o.a. bagageafhandeling, platformafhandeling en vracht-en postafhandeling. Op luchthaven Schiphol zijn verschillende problemen ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat het hoge aantal afhandelaren leidt tot inefficiëntie, waardoor onder meer de kwaliteit van de dienstverlening onder druk komt te staan. Er zijn nu zes verschillende bedrijven. Hierdoor is de concurrentie tussen deze bedrijven hoog, waardoor er minder aandacht is voor de kwaliteit van de dienstverlening, de werkdruk voor de medewerkers en de werkomstandigheden.

  • Wet milieubeheer RED-III

    Nederland en Europa willen steeds meer fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie. Naar verwachting wordt de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) later dit jaar formeel vastgesteld. Het is al duidelijk dat Nederland in 2030 14,5% minder CO2 moet uitstoten. De Nederlandse systematiek hernieuwbare energie wordt daarom hervormd. In deze wet worden vier hoofdwijzigingen doorgevoerd. In het najaar worden nieuwe hoogtes van de verplichtingen vastgesteld. Daarover gaat deze wijziging niet.

  • Regeling tegemoetkoming herplaatsing flexwoningen 2024-2029

    In het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV is de doelstelling opgenomen om 15.000 flexwoningen per jaar te realiseren als onderdeel van de woningbouwopgave om 900.000 woningen te realiseren in de periode tot 2030.

  • Afgifteplicht afgedankte electronica (AEEA)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een besluit voor met betrekking tot het afgeven van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Met dit besluit wordt de correcte inzameling en verwerking van AEEA afkomstig van bedrijven voorgeschreven en verbeterd.