Wijziging Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit (SWiM)

Reactie

Naam Hydrogen science coalition (Dhr B.H. van Dijk)
Plaats Haarlem
Datum 14 november 2025

Vraag1

U kunt tot 11 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.

Specifiek vragen wij u te reageren op de volgende aspecten van de wijzigingsregeling:
1. Er wordt breder rekening gehouden met de gehele logistieke keten. Daarom zijn nu ook een aantal logistieke werktuigen subsidiabel. Hierbij is gekeken naar het verwachte gebruik van werktuigen en is gekozen voor werktuigen die niet in andere subsidieregelingen worden gedekt. Mist u types werktuigen op deze lijst?
2. De openstellingsdata en budgetplafonds voor de periode 2026-2029 zijn opgenomen in de regeling. Bent u het eens met de gelijkmatige verdeling van het totale budget over de openstellingen?
3. De optie om consortia te vormen met een bestaand tankstation wordt gehandhaafd, waarbij enkel subsidie wordt aangevraagd voor voertuigen. Vindt u dat deze optie moet blijven?
4. De optie om subsidie aan te vragen voor tubetrailers wordt opgenomen in de regeling. Dit is ingevoerd om de waterstofprijs te helpen drukken, omdat distributie van waterstof een kostbare aangelegenheid is. Ziet u meerwaarde in deze toevoeging?
5. Wat vindt u van de verbreding van de subsidieregeling naar multimodale en private waterstoftankstations?
Alle subsidies voor waterstof als energiedrager of brandstof zijn een pure verkwisting van energie. Hier subsidie voor geven is geld over de balk gooien. Al het transport over de grond wordt batterij elektrisch om de simpele reden dat het drie tot vijf keer goedkoper is dan waterstof. Hier een brief die de https://h2sciencecoalition.com/ naar de tweede kamer commissie van klimaat en groene groei heeft gestuurd, daarin wordt haarfijn uitgelegd waarom waterstof als brandstof gewoon geen oplossing is.
https://h2sciencecoalition.com/wp-content/uploads/2025/10/Brief-van-de-Hydrogen-Science-Coalition.pdf