Wet financiering kinderopvang
Reactie
|
Naam
|
Kdv Sprookjesrijk (Stop de Daeb H Dorzada)
|
|
Plaats
|
Utrecht
|
|
Datum
|
22 oktober 2025
|
Vraag1
U kunt reageren op het gehele wetsvoorstel.
Ik als ondernemer in de kinderopvang maak mij grote zorgen over de voorgestelde invoering van de Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) binnen het nieuwe stelsel kinderopvang.
Wij verzetten ons tegen deze regeling, omdat zij naar onze overtuiging fundamenteel afwijkt van wat de kinderopvang in Nederland sterk maakt: diversiteit, keuzevrijheid en vrije ondernemerschap.
Onze belangrijkste bezwaren:
1. Ingrijpende beperking van ondernemerschap
De DAEB-structuur ondermijnt het zelfstandige karakter van kinderopvangorganisaties. Door directe financiering en vergaande regels bepaalt de overheid feitelijk hoe opvangorganisaties moeten werken, besteden en organiseren. Dit druist in tegen de vrijheid van ondernemerschap en innovatie die de sector juist vooruithelpt.
2. Gevaar voor een eenvormig, bureaucratisch stelsel
Wanneer alle kinderopvang als DAEB wordt aangemerkt, verdwijnt de diversiteit die ouders nu kunnen kiezen: kleinschalige opvang, natuur- of thematische opvang, ouderinitiatieven enzovoort. De nadruk verschuift van pedagogische kwaliteit en betrokkenheid naar naleving en rapportage.
3. Ongelijke behandeling en risico op verdringing
De DAEB-regeling bevoordeelt grote organisaties die beschikken over juridische en administratieve capaciteit om aan alle eisen te voldoen. Kleine, betrokken aanbieders worden hierdoor feitelijk buitenspel gezet, wat leidt tot verdere schaalvergroting en verlies van lokale verankering.
4. Gebrek aan vertrouwen in de sector
De onderliggende gedachte dat publieke middelen alleen via een strak opgelegde DAEB-structuur ‘juist’ kunnen worden besteed, getuigt van wantrouwen richting kinderopvangorganisaties. Het huidige toezicht- en kwaliteitskader biedt al voldoende waarborgen om misbruik te voorkomen.
5. Risico op verslechtering van kwaliteit en werkplezier
Wanneer instellingen zich moeten richten op verantwoording en regelgeving in plaats van op kinderen, pedagogiek en oudercontact, gaat dat onvermijdelijk ten koste van de kwaliteit van de opvang en het werkplezier van medewerkers.
De voorgestelde DAEB-constructie past niet bij de Nederlandse kinderopvang. Zij leidt tot bureaucratisering, verlies van keuzevrijheid en ondermijning van ondernemerschap.
Wij pleiten voor een alternatief model waarin financiering eenvoudiger, transparanter en rechtvaardiger wordt ingericht, zonder de sector in een publieke keurslijf te dwingen.