Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
R.W.H. Schouten
|
Plaats
|
Nijemirdum
|
Datum
|
29 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
1. Het is inmiddels wel duidelijk dat mobiliteit een onverzadigbaar monster is. Ecologie en planologie stellen grenzen, die echter stelselmatig worden genegeerd. Het is de hoogste tijd dat van vraagvolgend beleid wordt overgestapt op remmend beleid. Primair om die reden is Lelystad Airport een slecht idee.
2. Het luchtruim boven Nederland is al erg druk. Ook om reden van veiligheid is het daarom ongewenst de vraag van vliegverkeer te blijven faciliteren. Wacht daarom met Lelystad tot ons luchtruim opnieuw is ingedeeld, en er betere mogelijkheden zijn om het vliegverkeer te organiseren met inachtneming van alle andere maatschappelijke belangen. Tot die tijd is Eelde nog steeds een goed alternatief.
3. Het zuiden van Fryslân is rijk bedeeld met natuurgebieden en maakt bovendien deel uit van een Nationaal Landschap. Maar ook in deze natuurgebieden (bijvoorbeeld de Friese IJsselmeerkust) is geen rust meer te vinden als de plannen doorgaan en vliegtuiglawaai de natuurlijke ambiance verstoort. Dit heeft ook een negatieve economische impact omdat veel recreatieondernemingen landschap, natuur en rust tot hun fundament mogen rekenen.
4. Ik heb nu reeds dagelijks last van vliegtuigen die op grote hoogte overvliegen, maar wel een drukkend en brommend geluid produceren. Uitgedrukt in decibellen zal dat wellicht verwaarloosbaar zijn, maar het is voor mij wel degelijk hinderlijk. Vliegverkeer ontneemt mij een stuk woongenot.
5. Specifiek met betrekking tot de Friese IJsselmeerkust (route IN-11?) vraag ik uw aandacht voor de grote concentraties vogels die hier verblijven. Ook zij zullen hinder ondervinden van de intensivering van het gebruik van het luchtruim boven hen. Bovendien neemt het gevaar toe dat vogels in de vliegtuigmotoren belanden met alle gevolgen van dien.