Differentiatie vliegbelasting
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Hilversum |
| Datum | 8 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
k vind het vooral belangrijk dat frequent-flyers aangepakt worden. Bij een enkele vlucht vind ik dat een progressieve vliegbelasting voor langere afstanden in enigermate nodig is. Bij meerdere vluchten (vanaf 2 vluchten) mag een progressieve belasting wel een stuk forser ingesteld worden.
Ik pleit dus voor:
- Enigszins hogere vliegbelasting voor mensen die ver vliegen (1ste vlucht)
- Hogere vliegbelasting voor frequent-flyers (vanaf 2 vluchten)
- Een additionele forsere belasting voor frequent-flyers (vanaf 2 vluchten) die ver vliegen
Een frequent-flyer belasting is eerlijk omdat het voor mensen betaalbaar blijft om hun familie/vrienden jaarlijks te zien. Bestaanszekerheid gaat niet over de keuze tussen 3 of 4 vluchten per jaar, maar over noodzakelijke reizen naar de supermarkt en het lokale ziekenhuis.
Uit onderzoeken komt naar voren dat de vraagelasticiteit erg laag (inelastisch) is. Het is dus een goede manier om de schatkist te vullen en de opbrengsten te gebruiken voor maatschappelijke doeleinden (bijv. investeringen in het streekvervoer). Ik verwijs hier ook graag naar de 'Ramsey Rule of Optimal Taxation', die laat zien dat consumenten het minst geraakt (minste nutverlies) worden bij belastingen op producten die een inelastische vraag hebben.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Wat mij betreft mogen zeer korte vluchten op termijn volledig vervangen worden door duurzame vervoersopties.
Of dit gebeurt via een verbod of via het uit de markt prijzen van deze vluchten, vind ik niet zo belangrijk. Het is wel belangrijk dat het treinnetwerk de additionele vraag aankan tijdens de geleidelijke vervanging van vluchten. Het is van belang dat er serieus wordt geïnvesteerd in het nationale treinnetwerk om dit mogelijk te maken. Bovendien moeten er op routes richting o.a. Londen meer vervoerders worden toegelaten, om frequentie te verhogen en prijzen betaalbaar te houden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie reactie 1. Aanvullend:
Hoe verder de vlucht, des te hoger de vliegbelasting moet zijn (zowel voor non-frequent als frequent-flyers, maar waarbij vooral voor de laatste groep afstand nog progressiever getaxeerd wordt)
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik denk dat het stelsel dan juist te ingewikkeld wordt. Het stelsel moet wel rekening houden met het feit dat mensen niet extra gaan overstappen / gaan vliegen vanuit het buitenland om onder de belasting vandaan te komen. Ook hier zie ik de frequent-flyer belasting als oplossing voor. Overstappen loont dan namelijk niet meer, wanneer elke vlucht meegenomen wordt.
Wat betreft de overzeese gebieden; dit zijn voor veel mensen familiebezoekjes. Met een frequent-flyer belasting zorg je ervoor dat mensen nog steeds in staat zijn om hun familie eens per jaar op te zoeken. Vaker op en neer vliegen is niet noodzakelijk en mag daarom extra belast worden met deze belasting
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zoals besproken, tarief differentiëren naar gevlogen afstand en vooral naar het aantal vluchten dat iemand maakt in een jaar.
Bovendien moet er gekeken worden of het mogelijk is om tarief te differentiëren naar vluchtklasse. Privevliegers worden relatief veel minder geraakt door de frequent-flyer belasting. Hen evenveel belasten als de gemiddelde vlieger ondermijnt het draagvlak voor de vliegbelasting.
De betalingsbereidheid om te vliegen is voor deze groep vele malen groter dan voor de gemiddelde burger. Er moet een extra progressieve frequent-flyer komen voor privévliegtuigen (opnieuw: 'Ramsey Rule of Optimal Taxation'). Mochten deze mensen toch besluiten om door te blijven vliegen, dan wordt in ieder geval de schatkist goed gevuld.