Differentiatie vliegbelasting
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Amsterdam |
| Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
JA! De huidige vliegbelasting dekt de maatschappelijke kosten en vervuiling van lange vluchten niet. Iemand die naar Bali vliegt betaalt nu evenveel belasting als iemand die naar Parijs vliegt. Dat is oneerlijk, want langere vluchten veroorzaken meer CO2-uitstoot. Ook ontstaan er vaak meer niet-CO2-effecten die ook klimaatverandering veroorzaken. Een zwaardere belasting voor lange vluchten is daarom eerlijker.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
NEE! Dat lijkt tegenstrijdig, want we zien namelijk niets liever dan dat mensen voor dit soort korte afstanden 't vliegtuig inwisselen voor de trein. Maar 't is belangrijker dat iedereen de eerlijke prijs betaalt voor de vervuiling van diens vliegreis.
Een relatief nóg hogere belasting voor 'n korte vlucht reflecteert niet de prijs voor vervuiling van die vlucht. Dan meet je met 2 maten. Belangrijker is dat alle vluchten die nog onvoldoende belast worden 'n eerlijke prijs krijgen. En daarin lopen de ticketprijzen voor verre vluchten nu nog achter. Zo wordt voor de vliegreis naar Los Angeles 3-10% v/d maatschappelijke kosten in rekening gebracht bij de reiziger, terwijl dit voor 'n korte vlucht naar Parijs zo’n 70% is.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?JA! Eerlijker is vliegreizen per kilometer te belasten, maar dat is onuitvoerbaar voor de Belastingdienst. Het is wel belangrijk dat er goede keuzes worden gemaakt voor verschillende tarieven, waarbij er 'n hoger tarief is voor verre vluchten dan voor korte vluchten, omdat verre vluchten meer CO2-uitstoot en niet-CO2-effecten veroorzaken.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
NEE! Belangrijk is eerlijk voor vervuiling te betalen. Daarom moeten we geen uitzonderingen maken voor bestemmingen in EU-landen en moeten we de belasting berekenen op basis v/d afstand v/d luchthaven waar je vertrekt tot de luchthaven waar je landt.
Het kabinet overweegt om de afstand tussen Schiphol en de hoofdstad van 't bestemmingsland als uitgangspunt te gebruiken. Het effect daarvan zou zijn dat je evenveel vliegbelasting betaalt als je naar Hawaï (11.690 km) vliegt of naar Washington (6184 km), omdat beide bestemmingen bij de USA horen. Terwijl Hawaï 2x verder is. Dat is oneerlijk. Ofwel: geen uitzonderingen!
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Elk moet betalen voor de vervuiling v/d vliegreis. Transferpassagiers moeten ook worden belast, omdat zij nu nog niet meebetalen en dat terwijl ze nauwelijks waarde toevoegen voor onze economie, omdat ze geen voet in Nederland zetten en wel 2x CO2-uitstoot en geluidsoverlast boven ons land veroorzaken. Dat is onverdedigbaar.
Daarnaast is de uitstoot per reiziger 3x hoger als je vliegt in de business class t.o.v. economy class, daarom moet 'n business class-reis ook zwaarder worden belast. Hetzelfde geldt voor reizigers met privévliegtuigen. Hun uitstoot is 5-14x hoger dan voor lijnvluchtreizigers. Privévliegers moeten ook vliegbelasting betalen die past bij de vervuiling die ze veroorzaken.