Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Soest
Datum 8 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Jazeker. Ik ben voor een afstandsafhankelijke vliegbelasting.
Buiten dat ik vind dat de nadelige gevolgen van vliegen veel zwaarder belast moet worden, is vliegbelasting een prima alternatieve dekkingsbron om de belastinginkomsten te vergroten dan bv. het verhogen van BTW op boeken, sport, voedsel, e.d. Het eerste raakt enkel de mensen/bedrijven die blijkbaar draagkrachtig genoeg zijn om vliegreizen te kunnen bekostigen, terwijl het verhogen van BTW op boeken, voedsel, e.d. alle ingezetenen van NL raakt, ook degenen met een smalle beurs.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Jazeker. De belastingopbrengst gebruiken om (internationale) treintickets goedkoper te maken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Jazeker.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle passagiers moeten gelijk worden belast; geen uitzonderingen. Vanzelfsprekend moeten ook vliegtuigen met een gewicht van <4.000 kg worden belast. De meest lawaaiige en vervuilende vliegtuigen (wat mogelijk afhankelijk is van type en/of gewicht) extra belasten.
V.w.b. transferpassagiers: zeer onredelijk dat zij nu geen vliegbelasting betalen, terwijl zij gebruik maken van de faciliteiten van NL en bovendien 2x (bij landen en bij weer opstijgen) zorgen voor geluidsoverlast, vrijkomen van CO2 en fijnstof, etc. Transferpassagiers dienen dan ook minimaal net zoveel vliegbelasting te betalen voor het gebruik en de vervuiling van ons luchtruim, grondgebied en leefruimte als mensen die hun vliegreis starten in NL.
Concreet voorbeeld: een retourticket Minnesota, USA vanaf Schiphol kost ongeveer €1.100,=. Als diezelfde reis naar Minnesota, USA wordt gemaakt vanaf Dublin, met overstap op Schiphol kost het retourticket ongeveer €700,=. Henk & Ingrid betalen dus ruim 1½ keer zoveel voor een retourticket als de overstapper, wat in ieder geval voor een deel te verklaren is door het verschil in vliegbelasting. Geen uitzonderingen voor transferpassagiers bij het beprijzen van de negatieve effecten van de luchtvaart.