Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Terneuzen
Datum 9 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja.
De vliegbelasting die er nu is, dekt de maatschappelijke kosten en vervuiling van lange vluchten namelijk niet. Iemand die naar New York vliegt, betaalt nu evenveel belasting als iemand die naar Griekenland vliegt. Dat is niet eerlijk, want als je verder vliegt, veroorzaak je veel meer CO2-uitstoot en ontstaan er vaak meer niet-CO2-effecten, die ook klimaatverandering veroorzaken. Een zwaardere belasting voor lange vluchten is daarom eerlijker.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja.
Dit zijn echt vluchten die totaal overbodig zijn! Reizen met de trein moet daarentegen veel aantrekkelijker worden gemaakt door betere verbindingen en lagere prijzen. Het is idioot dat voor (extreem) korte afstanden vliegen goedkoper is dan treinen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja.
In de zin dat de daadwerkelijk gevlogen afstand belast moet worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, de daadwerkelijk gevlogen afstand moet bepalend zijn.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Privévliegtuigen en businessclasspassagiers moeten juist extra belast worden. Ook transferpassagiers moeten belast worden naar hun daadwerkelijke uitstoot (met extra landen én opstijgen). Tenslotte zouden veelvliegers extra belast moeten worden, gebaseerd op het aantal vliegbewegingen. Met deze differentiaties leg je de lasten ook minder bij “Henk en Ingrid” die eens in de zoveel tijd een vakantievlucht boeken en vooral wel bij de mensen die het vliegtuig als een bijna dagelijks vervoermiddel zien.