Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Marcel M Beekman
Plaats Almere
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Uiteraard! De vervuilen betaald en met lange vluchten wordt meer kerosine verbrand en levert meer klimaatschade op. Het faciliteren van lange afstandsvluchten moet daarom worden ontmoedigd. Het gros zijn vakantievluchten en dit kan ook dichter bij huis

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook vluchten op korte afstand extra belasten als er goede veel schonere alternatieven zijn. Waarom onnodig vervuilen en hinder veroorzaken als er een beter alternatief is. De totale besparing in tijd is vaak minimaal maar wordt door de (liegende) luchtvaart lobby anders voorgespiegeld.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Lange vluchten boven 10.000 km verbieden. Zoals vluchten naar Bali en dergelijke zijn onverantwoord! Indien toch belasten dan een hele zware heffing erop zetten. Dergelijke verre bestemmingen mag best onbetaalbaar worden voor de normale burger. Alternatieve bestemmingen in overvloed

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Niet perse. Mensen kunnen ervoor kiezen om in het land met de trein verder te reizen om zo extra vliegbelasting te omzeilen. Nog steeds zijn beiden manieren van reizen minder aantrekkelijk en zal mensen bewegen naar betere alternatieven te zoeken.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, dat vind ik. Het doel van dit beleid is om vliegen minder aantrekkelijk te maken en hiermee een natuurlijk krimp kan worden bereikt. Anderzijds is het een eerlijke systeem want nu betaalt de Nederlandse Reiziger vanaf Schiphol de hoofdprijs vanwege hoge kortingen voor overstappers. Immers is de prijs het enige (lok)middel om de HUB overeind te houden