Differentiatie vliegbelasting
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Eindhoven |
| Datum | 10 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, de CO2 (en andere GHG-emissies) is niet rechtevenredig met het aantal kilometers. Daarom zou de vloegbelasting km afhankelijk moeten zijn, bijv zoals de inkomensbelasting in schalen (per km). Voor afstanden >2500km is geen alternatief vervoer voor <2500km wel. Als er een verschil gemaakt moet worden moet dat gedaan worden door het zwaarder belasten van korte afstanden, die met trein of bus vervangen zouden kunnen (tot 1500km ongeveer). Een vlucht gebruikt niet iedere km evenveel kerosine (dus CO2 uitstoot). Het opstijgen en landen is veel belastender dan het mid-air vliegen dus een lange vlucht is efficienter dan een korte vlucht.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik zou de definitie zeer korte vluchten aanpassen naar <1500 km aangezien deze afstanden te vervangen zijn met alternatief vervoer.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Zie uitleg op vraag 1. De CO2 (en andere GHG-emissies) is niet rechtevenredig met het aantal kilometers. De eerste, na schatting, 1.500 km zouden zwaarder belast moeten worden dan de kilometers die daarna komen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. De belasting zou moeten zijn op km basis en niet per land anders krijg je te grote verschillen in grote landen, bijv. China, Rusland, USA, Chili, Brazilie. Het vliegveld dat het dichtst bij ligt kan een paar duizend km dichterbij liggen dan het vliegveld dat verweg ligt. Ook voor de additionele duizenden kilometers moet belasting geheft worden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Weeg het doel af tegen het middel. Zoals eerder benoemd is de CO2 (en andere GHG-emissies) niet rechtevenredig met het aantal kilometers. Een vlucht van Amsterdam naar Bangkok stoot X kilogram CO2 uit maar dezelfde afstand met vlucht Amsterdam-Dubai en Dubai-Bangkok stoot X+Y kilogram CO2 uit. Over lange afstanden zal het percentuele verschil niet heel groot zijn maar voor korte afstanden wel bijv. Amsterdam naar Dublin en een met overstap Amsterdam-London, overstap, London-Dublin. De tweede combinatie zal in verhouding veel vervuilender zijn. Nou vraag ik me af hoeveel mensen op korte afstanden een overstap hebben. Als dat veel vluchten zijn, zouden deze vluchten (korte afstand met overstap) zwaarder belast moeten worden dan directe vluchten (bovenop dat ze al zwaarder belast zijn omdat het een korte afstand is).