Differentiatie vliegbelasting
Reactie
| Naam | Dhr WHM Cliteur |
|---|---|
| Plaats | Den Bosch |
| Datum | 13 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee dat vind ik niet. Door het zwaarder te belasten wordt er alleen maar welvaart en werkgelegenheid verplaatst. Kijk naar het luchtvaart verdrag met Qatar. Beperkte capaciteit op Schiphol maar QatarAirways mag wel vaker vliegen.
Als men vluchten extra gaat belasten worden deze verplaatst naar een andere plek.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, vluchten zijn wereldwijd verbonden en een korte vlucht wordt niet geboekt door mensen die een plezier reis maken voor een korte afstand.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Aangezien dit de enige vorm van reizen is die haalbaar is in de huidige wereld is dat in mijn optiek een slechte keus. De boot pakken of transiberia express kost enkele reis enkele weken.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Dat is een delicate situatie en vraagt ook om een weloverwogen besluit.
Door transfer passagiers zwaarder te belasten zullen deze eerder via andere luchthavens reizen. Door specifieke bestemmingen te belasten wordt dit alleen maar complexer. Omdat de luchtvaart per definitie mondiaal opereert is het onwenselijk hier nationaal iets aan te veranderen.
Kijk naar de huidige oneerlijke situatie met betrekking tot het omvliegen door het gesloten Russische luchtruim. Chinese maatschappijen vliegen hier echter wel doorheen en besparen hierdoor heel veel tijd en brandstof. Ook dus door reistijd aantrekkelijker voor passagiers. Dit terwijl het onwenselijk is om door dit luchtruim te vliegen vanwege veiligheid en de financiële bijdrage aan de Russische overheid die hierdoor meer slagkracht heeft in de oorlog met Oekraïne.
Al met al dus onwenselijk om lokaal restricties op te leggen die globaal geen impact maken. Daarnaast mist er lange termijn visie waardoor vloot vernieuwing en andere innovaties grote risico’s met zich meebrengen.