Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Asperen
Datum 8 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, juist de korte vluchten moeten meer belast worden vind ik. Zeker de vluchten waarvoor er goede, minder belastende alternatieven zijn zoals trein, bus, of desnoods auto. Denk aan bestemmingen zoals Brussel, London, Parijs of steden in Duitsland. Mensen mogen daar eigenlijk niet naartoe vliegen wat mij betreft. Ik vind dat lange en korte vluchten meer belast mogen worden, maar korte vluchten veruit het meeste.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, absoluut. Van mij mag een vlucht naar Brussel zelfs onmogelijk gemaakt worden. Belachelijk.

Een plek als Bali kom je niet zo makkelijk vanuit NL op een andere manier dan vliegen. Ik gun het mensen wel om bijvoorbeeld familie te bezoeken of af en toe ver weg op vakantie te gaan. Maar van mij mag het een stuk duurder worden, of mogen in ieder geval de aanbiedingen eraf. Zodat mensen eens per paar jaar een vlucht nemen, als ze gespaard hebben. Het gemak waarover mensen het hebben over even een weekje naar Dubai reizen vind ik ook bizar.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ik vind juist dat korte vluchten ontmoedigd moeten worden, de vluchten waarvoor ook andere alternatieven beschikbaar zijn. Ik denk dat het ook belangrijk is dat mensen de wereld kunnen zien en ervaren, maar de schaal waarop dat nu gebeurt is ontzettend overdreven. Lange vluchten mogen van mij ook duurder en de aanbiedingen mogen eruit! Een vlucht moet een zorgvuldige overweging zijn, waarvoor je met een gemiddeld inkomen echt even zou moeten sparen. Zoals een mooie nieuwe televisie of auto kopen oid. Niet iets dat je gewoon maar even doet.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee dat vind ik niet, ik denk ook niet dat dat goed te verantwoorden zou zijn naar die landen. Zeker als zij rekenen op inkomsten van toerisme.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Daar heb ik niet genoeg kennis over om er echt iets van te vinden. Dat laat ik graag over aan experts die dat goed kunnen doorrekenen en weten hoe ze een afweging moeten maken tussen uitstoot-kosten-economie-internationale betrekkingen-gedrag etc.