Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam mw R.E. Broers
Plaats Heiloo
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zowel lange als korte vluchten moeten zeer, zeer zwaar belast worden: de schade aan het milieu en de schade aan het WELZIJN van de omwonenden (dat zijn ALLE mensen in een straal van 100 km rondom Schiphol en NIET ALLEEN de mensen in Aalsmeer en Badhoevedorp) is onevenredig GOEDKOOP (een treinticket van Amsterdam naar Groningen is zwaarder belast dan een vliegticket van Schiphol naar Spanje!).
Voor de korte vluchten mag een vliegticket nooit goedkoper zijn dan een treinticket. De vliegticket moet fors duurder zijn. Dit om te bespoedigen dat mensen makkelijker vliegen dan per trein reizen. Vluchten binnen Europa zouden de uitzondering moeten worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten moeten naast de bovenstaande verhoging, nog veel meer belast worden omdat er een beter alternatief is.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook deze vluchten moeten zeer zwaar belast worden. En Schiphol moet dezelfde belasting gaan betalen als bedrijven en burgers en datzelfde geldt voor de vliegtuigmaatschappijen die kerosine kopen en belast zouden moeten worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het lijkt me niet verstandig verschillende vluchtbestemmingen te bevoordelen met een goedkoper tarief.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ip iedereen gelijk belasten. Politici en zakenpartners/ bedrijven NIET uitgezonderd. Ook vluchten met goederen (kiwi's en avocado's uit Nieuw Zeeland of Chili) ook gelijk belasten.
Enige vluchten die misschien uitzondering hierop zouden moeten zijn: vluchten voor hulpgoederen of hulpdiensten en vluchten die het leger uitvoert.