Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Helmond
Datum 9 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, want op lange vluchten stoten vliegtuigen (passagiers) meer schadelijke gassen uit dan op korte vluchten, al moet de belasting niet helemaal proportioneel hoger belast worden (dus niet bij een 10-voudige afstand de 10-voudige vliegbelasting dan bij een korte vlucht) omdat voor een korte vlucht vaak alternatieven beschikbaar zijn (trein, bus of auto) zoals ook in vraag 2 aangegeven wordt.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zeker, er zijn immer vaak minder belastende alternatieven beschikbaar, zoals trein, bus of auto.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, aangezien de meeste uitstoot en overlast bij start en landing optreedt, denk ik niet dat zeer lange vluchten extra belast moeten worden. Wel denk ik dat de minimum vliegbelasting omhoog moet, dus hoger moet zijn dan € 29,.. per verkocht vliegticket, zodat er een gelijker speelveld ontstaat met trein, bus en auto. Daar zijn de tickets en/of de benzine immers ook belast.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, gewoon belasting bepalen op basis van de afstand van vertrekvliegveld tot aankomstvliegveld. Dat hoeft niets met een bepaald land te maken te hebben. Al kun je uiteraard voor vliegtickets naar een land, waar Nederland zich in conflict mee bevindt (bijv. Rusland) een hogere belasting heffen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
k zou het goed vinden - als het stelsel dan niet te complex wordt - dat er een verschil komt naar rato van de uitstoot van vliegtuigen.
Voor een waterstof- of elektrisch aangedreven vliegtuig zou er een lagere belasting moeten worden geheven en
voor (turbo-)propellervliegtuigen misschien een belastingtarief tussen een waterstof-/elektrisch-aangedreven vliegtuig en een gewone jet-(turbo-fan-)vliegtuig.
Ik zou echter geen uitzondering maken voor transferpassagiers omdat juist transferpassagiers voor een flinke belasting/uitstoot zorgen. Waarschijnlijk komt de uitzondering voor vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg aardig overeen met een lager belastingtarief voor propellervliegtuigen. Toch zou ik de uitzondering eerder voor propeller- en turboprop-vliegtuigen maken dan voor de gewichtsgrens te kiezen. Ook een zwaarder propellervliegtuig stoot immers nog steeds veel minder uit dan een even grote Jet.

Bijlage

  • Bijlage