Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bennekom
Datum 7 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar ook de vluchten die prima per trein konden. En wellicht ook verblijfsduur meepakken. Erger me kapot aan de weekendjes Barcelona of Ibiza. De jaarlijkse zomervakantie gun ik iedereen hoewel ik zelf een andere keuze maak, maar ff naar ver weg vind ik grote onzin.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer lang is denk ik Australië en westkust en verder VS? Van mij hoeft dat niet extra als de intercontinentale vluchten al belast worden. Ik denk dat het opbreken van de reis toch al gebeurd. En dat er dan wellicht ook omgevlogen gaat worden. Dat draagt ook niet bij. Bovendien wordt dat te veel van het bedrag opgehaald waardoor de Europese weekendvluchten niet belast worden en die zijn ook onzin en mogen ontmoedigd worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee ik vind dat naar het continent gekeken moet worden. Sorry voor Curaçao. Maak wellicht een uitzondering voor Nederlandse inwoners van die eilanden. Mijn motivatie, er is ook genoeg toerisme vanuit de VS dus schade valt mee. rijke Nederlanders met een vakantiehuis ver weg kunnen dat prima betalen. En weet je hoeveel mooie eilanden Frankrijk aan de andere kant van de wereld heeft liggen?

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat privévliegtuigen ook belast moeten worden. Ken mensen die naar Spanje vliegen om een middag te gaan golven. Ook alle leuke hobbypiloten en parachutisten mogen best bijdragen. Ze kunnen het of betalen of het is maar een klein deel van het totale bedrag. Uitzonderingen als het uitmaakt mag voor mij gemaakt worden voor orgaanvluchten of andere vluchten die om medische redenen gemaakt worden.