Zoekresultaat

163 resultaten
U heeft gezocht op: Provincies

Sorteren op:
  • Tijdelijke wet Transitiefonds landelijk gebied en natuur

    De overheid neemt de komende jaren veel maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere waterkwaliteit en moeten ondernemers hun uitstoot van broeikasgassen terugdringen. Het kabinet wil dat deze uitdagingen zoveel mogelijk gebundeld worden opgepakt. De aanpak leidt tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daarbij wil het kabinet ook aandacht besteden aan het perspectief van de agrarische ondernemers in de gebieden, omdat de veranderingen veel voor hun bedrijf en toekomst kunnen betekenen. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Meerjarige regeling specifieke uitkeringen aandachtsgroepen

    Goede en betaalbare huisvesting staat voor aandachtsgroepen onder druk. Met deze regeling wil het kabinet het bouwen voor aandachtsgroepen stimuleren. Deze regeling bouwt voort op de regeling huisvesting aandachtsgroepen uit 2021 en moet komende tranches mogelijk maken. In deze consultatie zit in de bijlage de derde tranche verwerkt. Ook liggen er een aantal inhoudelijke wijzigingen voor ten opzicht van de vorige regeling, dit o.a. naar een tussenevaluatie van deze vorige regeling uit 2021.

  • (Regeling specifieke uitkering flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche)

    Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zet via het Nationale Woon- en Bouwagenda in op het versterken van de samenwerking met de medeoverheden met als doel het versnellen van de woningbouw.

  • Wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening en het Besluit kwalitiet leefomgeving in verband met instructieregels voor hyperscale datacentra

    Dit besluit stelt instructieregels voor gemeenten over de vestiging van hyperscale datacentra in Nederland.

  • OWMS (standaard voor meer toegang en openbaarheid)

    Forum Standaardisatie toetst om de standaard Overheid.nl Web Metadata Standaard (OWMS) niet meer te verplichten (‘pas toe of leg uit’-verplichting) aan de overheid. In de openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van experts. OWMS beschrijft eigenschappen en structuur van overheidsinformatie op internet. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • versies 2022 van AERIUS Calculator, Register en Monitor

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2022 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • VISI (standaard voor gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard VISI in de nieuwe versie (1.6) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. VISI is een standaard voor procescommunicatie in de bouw. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen

    Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.