Zoekresultaat

90 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Wijziging van de Paspoortuitvoeringsregelingen voor de verbetering van het afgifteproces van het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart en de invoering van de vervangende identiteitskaart

    Er zijn twee voorstellen tot wijziging van de paspoortuitvoeringsregelingen ontworpen in verband met het Rijkswetvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstuk 34358) en de daarmee samenhangende introductie van een vervangende identiteitskaart. Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt nog een aantal andere wijzigingen in de uitvoeringsregelingen door te voeren.

  • Wijziging Paspoortwet i.v.m. introductie elektronische identificatie

    Het wetsvoorstel regelt de mogelijkheid om een efunctionaliteit aan te brengen op reisdocumenten en stelt kaders aan de voorzieningen en gegevens die nodig zijn voor het kunnen functioneren daarvan. Daarnaast wordt een uitbreiding van het basisregister reisdocumenten geregeld. Dit wetsvoorstel is aanvullend op het wetsvoorstel digitale overheid (WDO).

  • Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering

    Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.

  • Besluit activiteiten leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit activiteiten leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Herziening ministeriele regeling spoorverkeer

    Momenteel bereidt het ministerie van Infrastructuur en Milieu een herziening van de Regeling spoorverkeer voor. De meest recente herziening vond plaats op 1 juli 2015.

  • Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

    Het Besluit bijzondere spoorwegen stelt regels voor bijzonder spoor. In artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen is bepaald dat binnen bij ministeriële regeling te bepalen afstanden bepaalde activiteiten, zoals bouwen en graven, niet mogen worden verricht. Zonder deze afstanden in de regeling is de verbodsbepaling, opgenomen in artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen, niet uitgewerkt.

  • Aanvullingswet geluid (Omgevingswet)

    De Aanvullingswet geluid Omgevingswet vervangt materieel de Wet geluidhinder en H11 van de Wet milieubeheer. Het kabinet werkt aan voorstellen voor bundeling en vereenvoudiging van de wet- en regelgeving op het terrein van het omgevingsrecht. Inmiddels is het wetsvoorstel voor de Omgevingswet in de Eerste Kamer aanvaard. Geluid heeft grote invloed op de kwaliteit van de leefomgeving, geluid speelt dan ook bijna altijd een rol bij nieuwe ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.

  • Wijzigingsregeling indienststelling spoorvoertuigen ivm toelating HSL-Zuid en grensbaanvak Venlo-DL

    De wijziging van de Regeling indienststelling spoorvoertuigen introduceert toelatingsregels voor spoorvoertuigen die rijden op twee specifieke trajecten in Nederland: allereerst de hogesnelheidslijn-zuid (hierna: HSL-zuid) en ten tweede de sporen die lopen vanaf de Duitse grens tot aan het emplacement in Venlo.

  • Aanwijzen spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand als lokale spoorweg

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt twee aanwijzingsbesluiten, het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen en het Besluit aanwijzing lokale spoorwegen, opdat de spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand per 1 april 2017 omgezet wordt van hoofdspoor in lokaal spoor. Dit gebeurt omdat de spoorweg vanaf 1 april 2017 omgebouwd wordt tot metrolijn en de bevoegdheid voor de spoorweg overgaat van het Rijk naar Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

  • Ministeriele regeling omgevingsregime hoofdspoorwegen

    In onderhavige ontwerpregeling worden regels voor de vrijstelling van de vergunningplicht van artikel 19 van de Spoorwegwet voor bepaalde activiteiten langs de hoofdspoorwegen geregeld. Daarbij worden algemene regels en verplichtingen geformuleerd, die als voorwaarden gelden voor de vrijstelling.