Zoekresultaat

92 resultaten
U heeft gezocht op: Burgerlijk recht

Sorteren op:
  • Wet drempelverlaging omgang grootouders

    Uit onderzoek blijkt dat de drempel voor grootouders om ontvankelijk te zijn in een verzoek tot het vaststellen van een omgangsregeling hoog is. In dit wetsvoorstel wordt deze drempel voor grootouders om tot omgang te kunnen verzoeken verlaagd.

  • Wet verlaging griffierechten

    De ambitie in het coalitieakoord Rutte-IV is om de toegang tot het recht voor burgers en MKB te vergroten door de tarieven voor de griffierechten in het bestuursrecht en voor civiele zaken te verlagen. In dit wetsvoorstel wordt deze ambitie uitgewerkt door middel van het verlagen van de griffierechten.

  • Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen

    Dit wetsvoorstel regelt dat privaatrechtelijke rechtspersonen (onder meer NV's/BV's, verenigingen, VvE's, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen) digitaal kunnen vergaderen. Nu is dat alleen nog fysiek of hybride mogelijk (buiten de mogelijkheid die de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid tot in beginsel 1 februari 2023 biedt). Er worden enkele voorwaarden gesteld, zodat de digitale vergadering goed kan verlopen. Verder wordt het eenvoudiger om langs digitale weg op te roepen.

  • Besluit bevoegde instanties grensoverschrijdende representatieve vorderingen voor consumenten

    De Implementatiewet richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten voegt een nieuw artikel 305e toe aan Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW) dat het huidige artikel 3:305c lid 3 BW vervangt. Artikel 3:305e BW regelt dat een stichting of vereniging een aanvraag kan doen bij de Minister voor Rechtsbescherming om te worden aangewezen als bevoegde instantie. Eenmaal aangewezen als bevoegde instantie, kan de organisatie in een andere lidstaat collectieve acties instellen voor een groep consumenten (‘grensoverschrijdende collectieve acties’). Lid 4 van artikel 3:305e BW regelt dat bij algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld voor het aanwijzen als bevoegde instantie en regels worden gesteld voor het intrekken en de duur van de aanwijzing. Het besluit dat ter consultatie voorligt, werkt deze (nadere) regels uit. Daarnaast regelt dit besluit de inhoud en de publicatie van de lijst met bevoegde instanties.

  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.

  • Wet vereenvoudiging non-binaire geslachtsvermelding

    Dit wetsvoorstel maakt het makkelijker om een non-binaire geslachtsvermelding ('''X'') te registreren. Door dit wetsvoorstel kunnen mensen die een non-binaire geslachtsvermelding willen laten registreren dit eenvoudig doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. Dat is dezelfde procedure als die nu geldt voor transgender personen. 

  • wijziging Burgerlijk Wetboek en wijziging Besluit servicekosten in verband met de herziening van servicekosten

    De regels van servicekosten worden aangescherpt en gemoderniseerd. Voor verhuurders en huurders is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels voor huur en servicekosten. Om misbruik van servicekosten tegen te gaan wordt de lijst van zaken en diensten die als servicekosten doorberekend kunnen worden, begrensd. Ook wordt het onderscheid tussen 'nutsvoorzieningen met een eigen meter' en '(overige) servicekosten', uit het Burgerlijk Wetboek (BW) gehaald. Daarnaast wordt het BW gewijzigd om het mogelijk te maken maximale bedragen aan de verschillende servicekosten te koppelen.

  • Wetsvoorstel tegengaan huwelijkse gevangenschap

    Het wetsvoorstel biedt een regeling voor het tegengaan van huwelijkse gevangenschap. Daarnaast wordt de praktijk voor zittingen gesloten jeugdhulp op locatie en de praktijk van het doen van mondelinge uitspraak in spoedeisende gevallen met dit voorstel verankerd. Daarnaast bevat het voorstel een aantal technische wijzigingen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, Boeken 1 en 10 van het Burgerlijke Wetboek en enige andere wetten.

  • Uitbreiding benadelingsverbod klokkenluiders

    In het Burgerlijk wetboek wordt in artikel 658c van Boek 7 het benadelingsverbod voor werknemers die een vermoeden van een misstand als bedoeld in de Wet Huis voor klokkenluiders melden, aangevuld met een benadelingsverbod voor degenen die anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid verrichten zoals zzp-ers, vrijwilligers en stagiairs.