Zoekresultaat

28 resultaten
U heeft gezocht op: Scheepvaart

Sorteren op:
  • Aanpassing tarieven Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2019 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • Aanpassing tarieven Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2020 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • Wijzigingsregelingen verlaging Kiwa tarieven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt twee wijzigingsregelingen voor op het gebied van tarieven voor transportsectoren. De wijzigingen zijn tariefsverlagingen voor het wegvervoer en de lucht- en scheepvaart, gebaseerd op de kostprijzen van de vergunningen. Daarnaast zijn er ook tarieven onder kostendekkend niveau. Echter, gelet op de aanzienlijke economische gevolgen van de Corona-crisis worden deze NIET per 1 juli 2020 verhoogd. Dit is uitgesteld naar een later moment.

  • Schone Lucht Akkoord

    De minister voor Milieu en Wonen heeft op 13 januari 2020 namens de Rijksoverheid het Schone Lucht Akkoord ondertekend. In dit akkoord hebben het Rijk, provincies en gemeenten maatregelen vastgelegd om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren, met gezondheidswinst door schonere lucht voor alle Nederlanders. Luchtverontreiniging leidt nu nog jaarlijks tot 11.000 sterfgevallen en Nederlanders leven gemiddeld 9 maanden korter als gevolg van vervuilde lucht. Zie ook www.schoneluchtakkoord.nl

  • Regeling tarieven Infrastructuur en Waterstaat ILT, 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2021 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Wet windenergie op zee

    Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.

  • NFP wijzigingspakket 2018-1

    Het ontwerpbesluit Nationaal Frequentieplan wijzigingspakket 2018-1 wordt ter inzage gelegd om eenieder de gelegenheid te bieden opmerkingen over het wijzigingsbesluit in te dienen en de frequentietabel te controleren op de correcte vermelding van rechten.

  • Wijzigen Wet windenergie op zee

    De kern van de Wet windenergie op zee blijft ongewijzigd. Het wetsvoorstel bestaat uit het vastleggen van de nieuwe bevoegdheidsverdeling van de ministers en het voor de verdere toekomst geschikt maken van de wet voor ook andere energiedragers dan elektriciteit. Tot slot wordt de procedure voor de vergunningverlening middels de vergelijkende toets verbeterd en wordt de mogelijkheid om de vergunning te veilen aan de wet toegevoegd.

  • Regeling implementatie ETS

    Aanleiding voor de wijziging van de Regeling handel in emissierechten vormt richtlijn (EU) 2023/959 van het Europees Parlement en de Raad van 10 mei 2023 tot wijziging van richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een systeem voor handel in broeikasgasemissierechten binnen de Unie en Besluit (EU) 2015/1814 (PbEU 2023, L130) (hierna: richtlijn 2023/959), en diverse gedelegeerde en uitvoeringshandelingen die zijn vastgesteld naar aanleiding van richtlijn 2023/959. Het gaat om de Verordening monitoring en rapportage emissiehandel, Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten en de Verordening klimaatneutraliteitsplannen voor de kosteloze toewijzing van emissierechten.