Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

Reactie

Naam VekaBest Verkeersleermiddelen bv (dhr GWM Seegers)
Plaats 's-Heerenberg
Datum 6 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen of suggesties bij de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de toelichting?
(Op 1 september 2023 heb ik onderstaande reactie geplaatst, maar twijfel of deze goed is doorgekomen. Ik heb geen bevestiging ontvangen en zie mijn reactie ook niet weergegeven. Vandaar deze nieuwe poging.)


Geachte heer, mevrouw,

Als verkeersdeskundige bij VekaBest houd ik alle voorgenomen verkeerswetswijzigingen nauwlettend in de gaten. Zo ook de aanpassingen in verband met de milieuzone en nul-emissiezone.

Bij dit voorstel viel het mij op dat de omschrijving bij onderbord C22e10 afwijkt van de soortgelijke omschrijving bij de andere onderborden. Mogelijk is hier de tekst foutief weergegeven. Daarom stel ik een nieuwe omschrijving voor, zie hieronder.

Nieuwe omschrijving C22e10:
Onderbord bij C22e: milieuzone voor vrachtauto’s en autobussen, toegankelijk voor emissieklasse 6
(Huidige omschrijving: Onderbord bij C22e: milieuzone voor vrachtauto’s en autobussen emissieklasse 6)

Bij de huidige omschrijving van het onderbord zou het – naar mijn interpretatie – betekenen dat de milieuzone verboden is voor vrachtauto’s en autobussen met emissieklasse 6 en dat vrachtauto’s en autobussen met emissieklasse 0 t/m 5 er wél in mogen. Is niet logisch.

Een andere opmerking in de kantlijn is dat de omschrijving "emissieklasse 5 tot en met 6" (bij diverse onderborden) een beetje raar klinkt. Mijn voorstel zou zijn om dit te wijzigen in "emissieklasse 5 en 6".

Met vriendelijke groet,
Guido Seegers
’s-Heerenberg.
(VekaBest Verkeersleermiddelen)