Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 24 september 2023

Vraag1

U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
We zien het belang van duidelijkheid over de bewaartermijn van het overzicht van
ingezette beroepskrachten en de presentielijsten van de kinderen. Duidelijk gestelde eisen aan de registratie van de inzet van personeel en de aanwezigheid van kinderen is noodzakelijk om goed toezicht te houden.

Voor ons zijn van belang de overwegingen van behoorlijk bestuur als genoemd in de Awb. Van belang is daarbij de vraag welke bewaartermijn redelijk en proportioneel is, waarbij het in dit geval voornamelijk gaat om een afweging welke termijn nodig is om goed toezicht te kunnen houden tegenover het belang van de houder om een toelichting te kunnen geven op de documenten, de administratieve lasten en het belang bij een duidelijke termijn.
Wij kunnen ons goed vinden in de afweging die in de toelichting op het wetsvoorstel is gemaakt, zie met name pagina 2 4e alinea onder I Algemeen deel van de Toelichting. Daarentegen vermindert een te korte bewaartermijn de mogelijkheden van het toezicht. Het is van belang voor de uitvoering van het toezicht dat er voldoende ruimte is om te beoordelen (en af te wegen) of er wordt voldaan aan verantwoorde kinderopvang, met name wat betreft de structurele inzet van voldoende personeel. Met de huidige arbeidskrapte staat de inzet onder druk en kan het van belang zijn inzicht te hebben of een houder structureel de inzet van personeel niet op orde heeft, hierover de dialoog aan te gaan maar ook te kunnen ingrijpen als het niet meer verantwoord is.

Zie voor een uitgebreidere toelichting de bijlage.

Bijlage