Wijziging Besluit exploitatie luchthaven Schiphol 2017 ivm met aanpassing verrekeningssystematiek

Reactie

Naam mr. M. Hooijmaijers
Plaats Amsterdam
Datum 7 maart 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op het Wijzigingsbesluit en de bijbehorende nota van toelichting.
Dit wijzigingsbesluit is weer een sprekend voorbeeld om Schiphol en luchtvaartmaatschappijen aan alle kanten te helpen, maar omwonenden worden op geen enkele wijze geholpen en zijn het kind van de rekening. Omwonenden, zoals ik, die financieel niet afhankelijk zijn van Schiphol, betalen de prijs en worden op geen enkele wijze gecompenseerd voor de vele overlast (zowel op het gebied van geluidsoverlast, lawaaiterreur, als gedeponeerde fijnstof van overvliegende vliegtuigen). Als omwonende van de Zwanenburgbaan (36C en 9 van de Buitenveldertbaan) krijg ik dagelijkse honderden startende vliegtuigen over mee heen, zeker nu de Polderbaan maandenlang dicht is voor onderhoud. Maar er is totaal geen uitzicht op minder lawaaiterreur, zeker niet als het vliegverkeer weer fors zal stijgen na de covid-19 vaccinaties. Wat heeft het voor een zin om de vliegtax in te voeren als aan de andere kant de luchtvaarttarieven worden gedempt. De luchtvaartbelastingen- en tarieven dienen juist te worden gebruikt om te investeren in een luchthaven in de Noordzee dan wel vlak voor de kust. Dan kan al het laagvliegend vliegverkeer over land worden afgeschaald en de vrijgekomen ruimte op het land worden gebruikt voor woningbouw en natuur. Tegelijkertijd is het plafond voor het aantal vliegbewegingen minder relevant. Dat is veel beter voor de samenleving.