Variawet passend onderwijs en kwaliteit (v)so

Reactie

Naam gemeente bodegraven-reeuwijk (b wortman)
Plaats bodegraven
Datum 27 augustus 2013

Vraag1

Wat is uw reactie op voorgenomen wijzingen van de wetten passend onderwijs en kwaliteit (v)so in dit besluit?
Graag wil ik reageren op het voorstel aanvulling handicap met 'psychische handicap'.
Steeds meer gemeenten weten inmiddels dat het in veel leerlingenvervoer gevallen het de zelfredzaamheid van kinderen geen goed doet als leerlingen altijd maar beschermd gebruik mogen maken van het leerlingenvervoer.

Pilots worden opgezet in gemeenten waar in overleg/ samenwerking met scholen leerlingen worden geselecteerd te trainen om met het openbaar vervoer te reizen.

Het recht op leerlingenvervoer is inmiddels zo is ingeburgerd dat ouders en scholen al snel kiezen voor de meest beschermende vervoersvorm ‘aangepast leerlingenvervoer’. Voor het beoordelen van de aanvragen zijn gemeenten afhankelijk van de informatie en het advies van de ouders/school. Want als ambtenaar kun je niet beoordelen of een kind door haar zintuiglijke, verstandelijke etc. handicap niet met OV kunnen reizen…

Voorbeeld: Kinderen die extreem angstig zijn. Hiervan is inmiddels bekend dat ‘vermijdend gedrag’ het probleem alleen maar groter maakt. Het is juist van groot belang dat kinderen met angst voor bijvoorbeeld fietsen of reizen hiermee geholpen worden. Ouders zijn dan in eerste instantie de aangewezen partij om met de kinderen aan de slag te gaan en ze te helpen hun angsten te overwinnen. Een vervoersvoorziening zal het kind alleen maar tegenwerken om over de angsten heen te komen.
Vergelijking: Wat te doen met kinderen die extreem angstig zijn voor honden? Alle honden uit de buurt houden? En wat dan als er toch ineens een hond op je kind afkomt? Ik hoop dat ouders proberen om juist zo normaal mogelijk te doen en het kind leren om te gaan met de angsten.

Verder vraag ik me ook af of de gewenste aanvulling 'psychische handicap' te definiëren valt. Dit om de aanvragen leerlingenvervoer te kunnen beoordelen.