Passend onderwijs

Reactie

Naam RINO NoordHolland/Universiteit Utrecht (dr HE Bakker)
Plaats Utrecht
Datum 9 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Belangrijkste voorwaarde om PO mogelijk te maken is het waarborgen van een kwalitatief goede zorgstructuur, waarbinnen mn de leerkracht een beroep kan doen op ondersteuning door daartoe opgeleide (specialistische) professionals. De zorgstructuur dient waarborgen te bieden voor een schoolbeleid waarin op niveau van systeem, klas, leerkracht en leerling systematisch aandacht is voor preventie, signalering, handelingsgerichte diagnostiek en scholing.
- Leerkrachten dienen voldoende te zijn toegerust om te kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling.
Om de competentie van die leerkracht te vergroten is scholing en coaching van leerkrachten noodzakelijk. De leerkracht dient voorafgaand aan de invoering van PO voldoende toegerust.
Leerkrachten dienen een beroep te kunnen doen op professionals bij het vormgeven van hun onderwijs en het omgaan met verschillen. Expertise uit SO en daartoe geschoolde gedragswetenschappers kunnen een belangrijke rol vervullen door bieden van coaching, scholing en begeleiding. Deze kan zowel gericht zijn op een individuele leerling als op de aanpak binnen de klas.
- Afstemmen vereist deskundigheid mbt analyseren/in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van de leerling en kennis omtrent de wijze waarop hieraan het beste tegemoet te komen. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van kennis omtrent effectieve methodieken (wat werkt voor wie in welke context). In de zorgstructuur van de school/swv dienen daarom hiertoe geschoolde gedragswetenschappers (psychologen en orthopedagogen) te zijn opgenomen.
Vaststellen van ontwikkelingsperspectief en in kaart brengen wat de leerling nodig heeft vereist (goede) handelingsgerichte diagnostiek.Ook deze dient te worden gedaan door daartoe geschoolde gedragswetenschappers.
Hiertoe dient een waarborg in het wetsvoorstel opgenomen.
- Om een schoolklimaat te creeren waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen is het van belang op schoolniveau aandacht te besteden aan preventie, signalering en vroegtijdige interventie. Het welbevinden van leerlingen en leerkrachten is gebaat bij een heldere (geexpliciteerde) zorgstructuur en een veilig schoolklimaat.
- Bij het afstemmen tussen onderwijs en zorg kan de regie het beste worden gelegd bij de school: deze kent het kind het beste, en vormt een laagdrempelige en efficiente toegang (voor kind en ouders) naar de zorg. Een schoolpsycholoog/orthopedagoog uit school zou tenminste deel uit moeten maken van een zorgteam.