Passend onderwijs

Reactie

Naam drs. J.C.C.M. Beens - Kas
Plaats Roosendaal
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Hebben jullie ooit al eens voor een klas gestaan met 30 leerlingen waarvan zeker 6 leerlingen een diagnose in het autistisch spectrum hebben? Of met iemand gesproken die daar ervaring mee heeft?
Een docent is geen duizendpoot. Een docent is goed in lesgeven, uitleg geven. Op het moment dat een docent een leerling met beperkingen heeft in een klas van bijna 30 leerlingen dan heeft die docent geen tijd om op zoek te gaan naar hulpmiddelen voor de leerling met beperkingen. Deze expertise zit bij de ambulant begeleiders. De ambulant begeleiders weten snel welk hulpmiddel op welke plaats ingezet kan worden.
De bezuinigingen die nu aangekondigd worden zijn er niet om de beperkte leerling te helpen. Deze bezuinigingen zijn er om mensen werkeloos te maken en leerlingen die nu goed mee kunnen komen in het onderwijs, dankzij ambulante begeleiding, de afgrond in te stampen.
Als je wil weten waar het geld verdwijnt, dan zou ik eerst die organistaties, die in de plannen genoemd worden als degene die dan het geld gaan beheren, maar eens goed onder de loep nemen. Een ambulant begeledier kan zijn uren precies verantwoorden. Een bestuur van een basisschool weet vaak niet eens waarvoor het geld bedoeld is dat via een rugzakje binnenkomt. Als ouder moet je ze er steeds op wijzen dat er extra geld voor je kind binnen komt. Dat geld is bedoeld voor aanpassingen voor de beperkte leerling, niet om op de grote hoop te gooien.
Ik ben een docent die passend onderwijs probeert te geven in het voortgezet onderwijs, aan klassen van 25 tot 30 leerlingen. Ik weet hoeveel energie het me kost om alle leerlingen dat te geven wat ze nodig hebben. Een aantal van die leerlingen redt het alleen dankzij hun ambulant begeleider.
Ik ben ook een ouder van een beperkt kind. Zij kan alleen op een gewone school mee komen dankzij de hulpmiddelen, raad en daad van haar ambulant begeleider. Hetgeen hij voor mijn dochter heeft gedaan de afgelopen jaren had geen enkele leraar van haar zelf kunnen bedenken. Ook een ouder weet hier de weg niet in te vinden als ze geen hulp van een ambulant begeleider heeft.
WAAROM EEN SYSTEEM SLOPEN DAT ZOVEEL LEERLINGEN GOED ONDERSTEUND????