wetsvoorstel ouderparticipatiecreches

De consultatie betreft het wetsvoorstel ouderparticipatiecrèches. Ouderparticipatiecrèches (OPC’s) zijn crèches die geleid en georganiseerd worden door de ouders van de kinderen zelf. Minstens één van beide ouders verzorgt onbezoldigd minimaal één dagdeel per week opvang op de crèche. Er bestaan ongeveer zeven OPC’s in Nederland. Het gaat om ongeveer 120 kindplaatsen.

Consultatie gegevens

Publicatiedatum 09-09-2014
Einddatum consultatie 06-10-2014
Status Resultaat gepubliceerd
Type consultatie Wet
Organisatie Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Onderwerpen Jongeren

Publicatie reacties

Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.

Doel van de regeling

Dit wetsvoorstel regelt dat de OPC’s een duidelijke wettelijke positie krijgen in de wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wko). Bij opname van de OPC’s in de Wko blijven de veiligheidseisen van kracht en krijgen de OPC’s meer vrijheid om de kwaliteitseisen naar eigen inzicht vorm te geven, binnen de Wko. Op die manier wordt er meer ruimte geboden aan eigen verantwoordelijkheid van OPC-ouders. Tegelijkertijd blijft de overheid haar verantwoordelijkheid voor veiligheid voor alle kinderen in opvangvoorzieningen waarborgen.

Het stellen van kwaliteitseisen aan de opvang van jonge kinderen wordt ook door de OPC’s als een belangrijk punt gezien. De werkwijze van OPC’s vraagt echter op een aantal punten meer ruimte om de opvang in te richten op een manier die bij hen past. Dat is onder de huidige Wko niet mogelijk. Met de ruimte die de OPC’s met dit wetsvoorstel krijgen binnen de Wko, wordt rekening gehouden met de aard van OPC’s. Zo ontstaat een duidelijker onderscheid tussen de eisen voor kinderopvang door beroepskrachten en die van opvang door ouders in OPC’s.

Tevens vormt dit wetsvoorstel de basis voor het regelen van een alternatief kwaliteitskader voor OPC’s, met regels die beter bij hen passen. Door dit wetsvoorstel kunnen OPC’s met kwaliteitsborging blijven bestaan zonder aan de huidige kwaliteitseisen te voldoen. Daarmee komt er ook een einde aan de gedoogsituatie.

Dit wetsvoorstel volgt inhoudelijk de lijn van de Kamerbrief van 5 maart 2014 (Kamerstukken II 2013/14, 31322, nr. 232). Met dit wetsvoorstel wordt tegemoet gekomen aan de maatschappelijke wens tot ruimte voor participatie-initiatieven in de samenleving, waarin eigen verantwoordelijkheid centraal staat. Die verantwoordelijkheid betekent ook, dat ouders de OPC’s zelf financieren.

Doelgroepen die door de regeling worden geraakt

Alle personen die betrokken zijn bij ouderparticipatiecrèches, de (participerende) ouders van de kinderen in OPC’s. Verder uitvoerende en handhavende instanties: de gemeenten, de Belastingdienst, de GGD-GHOR, de Inspectie voor het Onderwijs en de Dienst Uitvoering Onderwijs in het bijzonder. De kinderopvangsector in zijn algemeenheid, de Brancheorganisatie Kinderopvang, Boink en de MO groep.

Verwachte effecten van de regeling

OPC’s krijgen een duidelijke positie in de Wko met een alternatief kwaliteitskader, de bestaande veiligheidseisen en met eigen financiering, dus geen recht op kinderopvangtoeslag. Dit laatste, omdat het recht op kinderopvangtoeslag verbonden blijft met de beroepskwalificatie-eis van de pedagogisch medewerkers en kwaliteitseisen in de professionele kinderopvang.

Doel van de consultatie

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde wetgeving
2. Het verzamelen van reacties op het wetsvoorstel

Op welke onderdelen van de regeling wordt een reactie gevraagd

Op alle onderdelen van het wetsvoorstel is een reactie mogelijk.

Meer informatie