Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM

Reactie

Naam GasTerra B.V. (I.S. Boneva)
Plaats Groningen
Datum 13 juli 2012

Vraag1

Hoe kijkt u aan tegen het eventueel laten vervallen van de bezwaarfase bij besluiten van de ACM tot het opleggen van een bestuurlijke boete?
Het afschaffen van de mogelijkheid van bezwaar bij een boetebesluit neemt werk weg bij de ACM en ontneemt partijen een instantie die een inhoudelijke beoordeling van een zaak geeft. De discussie over de feiten zal ten volle bij de Rechtbank moeten worden gevoerd. De voorgestelde regeling is gunstig wanneer partijen en ACM zich al in de rapportfase en bij het primaire besluit ingraven in hun stellingen en het onwaarschijnlijk lijkt dat zij in bezwaar afstand zullen doen van hun positie. Anderzijds ontneemt de voorgestelde regeling de mogelijkheid dat de ACM – bijvoorbeeld op basis van marktontwikkelingen- met de volledige kennis van het dossier en met alle bevoegdheden die het bestuursorgaan tot haar beschikking staan, een inhoudelijk nieuw afgewogen oordeel in bezwaar neemt. Overweging zou kunnen zijn de huidige mogelijkheid van rechtstreeks beroep met instemming van partijen (ja, mits) om te draaien in geen mogelijkheid van bezwaar, tenzij met instemming van alle betrokken partijen (nee, tenzij).

Vraag2

Hoe kijkt u aan tegen het toekennen aan de ACM van de toezichtsbevoegdheid om - in aanvulling op de Algemene wet bestuursrecht en met de gebruikelijke rechtswaarborgen van dien - woningen te betreden en te doorzoeken teneinde effectief toezicht te kunnen houden op bepalingen van mededingingstoezicht, consumentenbescherming en sectorspecifiek markttoezicht?
Dit voorstel geeft GasTerra geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Vraag3

Acht u het nuttig dat - in aanvulling op het belanghebbendebegrip van de Awb en ter stroomlijning van de bepalingen die regelen in welke gevallen representatieve organisaties tegen besluiten van de ACM kunnen opkomen - aan het wetsvoorstel een omschrijving van het begrip categoraal belanghebbende wordt toegevoegd, waarbij wordt geregeld dat een consumentenorganisatie of een representatieve organisatie geacht wordt belanghebbende te zijn bij door de Autoriteit Consument en Markt genomen besluiten, niet zijnde beschikkingen, indien die consumentenorganisatie of representatieve organisatie blijkens de statutaire doelstelling werkzaam is op het gebied ten aanzien waarvan de regeling, die de grondslag biedt voor het betreffende besluit, regels geeft?
Een dergelijke aanvulling heeft wat GasTerra betreft geen toegevoegde waarde. In de Gaswet (artikel 61 lid 4) en Awb (artikel 1:2 lid 3) zijn regelingen opgenomen, die voldoende ruimte bieden voor belangbehartigende organisaties. In ieder geval is het van belang dat het niet alleen maar om de statuten gaat, zoals de vraag hierboven suggereert, maar ook om de feitelijke werkzaamheden van de desbetreffende organisatie.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het voorgestelde artikel 6a van de Instellingswet ACM, waarin de financiering van de ACM wordt geregeld?
In dit artikel wordt een geharmoniseerd financieringsmodel voor de ACM geïntroduceerd. Het model neemt de historische gegroeide verschillen tussen sectoren weg, die in de nieuwe situatie wellicht moeilijk te rechtvaardigen zijn. Ten opzichte van de huidige situatie betekent dit dat bedrijven in de energiesector (zij betalen nu circa 25% van de begroting voor energieregulering) en vervoersector (zij betalen nu niet) meer gaan betalen. Voor bedrijven in de telecom- en postsector (betalen nu circa 85% van de OPTA-begroting) betekent dit dat zij minder gaan betalen ten opzichte van de huidige situatie. Dit vloeit ten dele voort uit de introductie van een uniform kostenbegrip. Bij Algemene Maatregel van Bestuur zal de financiering nader worden ingevuld.
Van het grootste belang is dat het geharmoniseerd financieringsmodel transparant en niet discriminerend is. De systematiek volgens welke de kosten zullen bepaald worden en ten laste van bedrijven zullen gebracht worden, dient zorgvuldig bepaald te worden. Om dit goed te kunnen beoordelen is een nadere marktconsultatie over een conceptregeling zeer wenselijk.