Wetsvoorstel afschaffen verplichte maatschappelijke stage

Reactie

Naam Landschapsbeheer Zuid-Holland (De heer A. Gijlstra)
Plaats Waddinxveen
Datum 11 juni 2013

Vraag1

Wat vindt u van de voorgenomen verandering van de wettelijke verplichting tot het doen van een maatschappelijke stage in het voortgezet onderwijs naar de mogelijkheid voor scholen om de maatschappelijke stage als facultatief programmaonderdeel aan te bieden?
Landschapsbeheer Zuid-Holland heeft in samenwerking met tientallen middelbare scholen, terreinbeherende organisaties en vrijwilligersgroepen vele maatschappelijke stages georganiseerd. We laten de scholieren kennis maken met allerlei van het vrijwilligerswerk in natuur en landschap. We trekken de scholieren uit hun ‘saaie’ leefomgevingen in steden en dorpen en laten ze in de mooiste locaties werken aan landschapselementen of natuurterreinen. We zien dat scholieren genieten van natuur en landschap en willen benadrukken dat dit ‘onbetaalbaar’ is. Naast dat de scholieren bredere blik krijgen van de buitenwereld, werken ze aan sociale vaardigheden, samenwerking en maken ze kennis met vrijwilligerswerk.

De scholieren worden op de werkdagen veelal begeleidt door vrijwilligers. In Zuid-Holland is een groep van ruim 30 vrijwilligers opgeleid tot mentoren, die vrijwillig de groepen scholieren begeleidt. Dit doen de mentoren, naast dat ze het uiteraard fijn vinden om buiten aan de slag te gaan, ze ook noodzaak en nut inzien van het betrekken van de nieuwe generatie in natuur en Landschap. Zo belangrijk dat ze zelf hun eigen tijd hierin steken. De investering van de overheid wordt dan ook in 10-voud terug betaald aan de scholieren, landschap en maatschappij.

Landschapsbeheer Zuid-Holland heeft samen met scholen, vrijwilligersgroepen, mentoren en terreinbeherende organisaties veel tijd gestoken in het bezorgen van uitdagende en leerzame werkdagen. Met de afschaffing van de verplichte MAS zal al de tijd die hierin geïnvesteerd is grotendeels verloren gaan. We zijn bang dat als de MAS facultatief wordt, de interesse van scholieren minder wordt en de scholen het laten schieten. De MAS is een verrijking voor de scholieren en het zou ontzettend zonde zijn als dit ontnomen wordt.