Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2674 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling bouwwerken 2023

    Het is een wijziging van de Omgevingsregeling voor gebouwen. Er komt een verplichte periodieke beoordeling voor de constructieve veiligheid van grote publieke gebouwen. Ook komt er een verdere onderzoeksplicht voor gebouwen met breedplaatvloeren. Verder wijzigt het inspectieschema voor brandveiligheidsinstallaties.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Wet stelsel kredietregistratie

    Registratie van kredietovereenkomsten en eventuele betalingsachterstanden daarop heeft tot doel om financiële problemen van mensen te voorkomen en om risico’s voor kredietverstrekkers te beperken. Bij kredietregistratie door BKR worden veel gegevens van mensen verwerkt. Het wetsvoorstel maakt van het beheer van het kredietregister een wettelijke taak, maakt het mogelijk om BKR aan te wijzen als uitvoerder van die taak, en zorgt ervoor dat gegevens zorgvuldig worden gebruikt. 

  • Wetsvoorstel opvraagbaarheid gegevens voor spoedeisende zorg

    Dit wetsvoorstel zorgt er voor dat medische gegevens makkelijker op te vragen zijn als iemand spoedeisende zorg nodig heeft. Dit is beter voor de kwaliteit van de zorg. Want dan kan beter worden bepaald hoe snel iemand moet worden geholpen en wat voor hulp iemand nodig heeft. En is er bijvoorbeeld minder kans op medische fouten. Het wetsvoorstel regelt dat sommige zorgaanbieders in principe verplicht worden bepaalde gegevens opvraagbaar te maken. Die “verplicht opvraagbaar gemaakte gegevens” mogen alleen worden ingezien door bepaalde zorgverleners in geval van spoedeisende zorg. En alleen als de cliënt geen bezwaar maakt.

  • Wet Aanscherping EBI- en AIT-regime

    Met dit voorstel wordt de Penitentiaire beginselenwet gewijzigd. Dit wetsvoorstel creëert een uniform regime voor de Afdelingen Intensief Toezicht en de Extra Beveiligde Inrichting. Voorts wordt communicatie met de buitenwereld en andere vormen van risicovolle communicatie beperkt om voortgezet crimineel handelen tijdens detentie te voorkomen.

  • Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.

  • Wijzigingsregeling SVVE

    De Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE) is op 1 januari 2023 gestart voor verenigingen (voornamelijk verenigingen van eigenaars, vve’s). De aanleiding voor het aanpassen van deze regeling is een aantal toezeggingen aan de Kamer en suggesties vanuit marktpartijen en de RVO om de regeling te verbeteren. De voorgenomen wijzigingen betreffen het aanpassen van de voorwaarden voor monumenten, het invoeren van een bonus voor biobased milieuvriendelijk isoleren, het subsidiëren van basislaadinfrastructuur en nog een aantal kleinere en technische wijzigingen.

  • Nota van wijziging bij de novelle bij het wetsvoorstel Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring (Wtvb)

    Deze nota van wijziging wijzigt de novelle bij het wetsvoorstel Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring (hierna: Wtvb). De Wtvb kent een lange voorgeschiedenis. Gelet op het grote tijdsverloop dat de wetsbehandeling inmiddels in beslag neemt, zijn bepaalde onderdelen van de Wtvb verouderd en ontbreken er onmisbare voorzieningen. Deze nota van wijziging beoogt het wetsvoorstel weer bij de tijd te brengen. Deze nota van wijziging bevat daartoe hoofdzakelijk technische wijzigingen van de novelle.

  • Wijziging van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling

    Het Besluit gegevensverstrekking voor keuzebegeleiding geeft invulling aan artikel 51 lid 2 sub b van de Pensioenwet en Artikel 62 lid 2 sub b van de Wet verplichte beroepspensioenregeling. Dit wetsartikel stelt deelnemers in staat om bij een pensioenuitvoerder – indien deze de optie daartoe biedt - een verzoek te doen aan de pensioenuitvoerder om, via de API van Stichting Pensioenregister  de pensioenaanspraken bij andere pensioenuitvoerders te verzamelen.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

    In de wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024 worden de leennormen voor 2024 vastgelegd voor het verstrekken van hypotheken. In de eerste plaats wordt de leenruimte afhankelijk van het energielabel van de woning. Bij de leennormen voor 2024 wordt rekening gehouden met het gebouwgebonden energieverbruik van een woning met energielabel E, F of G. Voor de aankoop van een woning met energielabel E, F of G zal hierdoor de leenruimte verkrappen. Voor de aankoop van een woning met een beter energielabel kan een consument meer lenen. Indien een consument daarnaast energiebesparende voorzieningen wil financieren kan afhankelijk van het energielabel van de woning een extra bedrag worden geleend.